ApS: La gestió de l’aigua a Barcelona

Els alumnes de primer de batxillerat de l’optativa de reptes de la ciència estem fent un aprenentatge-servei (ApS), sobre la gestió de l’aigua de Barcelona, amb com funciona Barcelona? Per la part d’aprenentatge, hem fet una recerca sobre l’aigua virtual, el canvi climàtic, la contaminació i l’aprofitament de l’aigua. Per entendre com funciona la gestió de l’aigua a Barcelona, vam anar a les clavegueres i al dipòsit d’aigua del parc Joan Miró.

Ens van explicar quines coses poden anar a parar al clavegueram, per exemple, les compreses, tovalloletes o diferents tipus de plàstics no es poden llençar pel vàter. També va ser molt interessant veure com funciona el sistema de clavegueres, els petits claveguerons que surten de cada edifici i s’ajunten tots en la canal central. Es podia veure perfectament què surt de cada edifici: per exemple, vam veure com de cop sortia molt sabó d’un local de rentat de cotxes. En el dipòsit d’aigua ens van explicar com funciona el sistema de gestió de l’aigua i com es distribueix per la ciutat. Ens van explicar la importància dels dipòsits i com funcionen i emmagatzemen aigua de les pluges per evitar que hi hagi inundacions i que l’aigua bruta arribi al mar. També vam descobrir què són els SUDS (sistemes urbans de drenatge sostenible), i la seva funció. Són zones verdes que hi ha per la ciutat, que filtren l’aigua de la pluja i l’emmagatzemen. Per poder entendre millor el que són, vam anar a veure els SUDS de Bon Pastor i de Glòries.

El servei comunitari que farem està compost de diferents parts. Farem una exposició amb imatges i cartells a la biblioteca Ignasi Iglésias-Can Fabra, que és oberta a tothom i estarà exposada del 22 de maig al 4 de juny. També farem un taller als alumnes de primer de l’ESO, també a la biblioteca, per ensenyar com funciona la gestió de l’aigua a la ciutat i la importància d’estalviar-la; el taller tindrà format d’Escape Room i es farà el dia 27 de maig. D’altra banda, es farà un estudi per saber quina és la petjada hídrica de la gent de l’institut mitjançant enquestes; us animem a participar-hi.

Si us interessa saber com es gestiona l’aigua a Barcelona, especialment ara que estem en crisi per la sequera, voleu saber-ne més sobre els SUDS i tenir més idees de com podem contribuir a l’estalvi d’aigua, l’exposició oberta ho explica tot, així que no dubteu a venir!