Participació del Martí Dot a la IV Olimpíada de Filosofia de Catalunya

El Martí Dot ha participat per primer cop en la aquesta IV Olimpíada de Filosofia de Catalunya, en la què es van obrir dues modalitats de participació:img_4860 img_4859  img_4861 img_4856 img_4855

• Elaboració d’un assaig en anglès, francès o alemany sempre que no fos llengua materna per a la preselecció a l’Olimpíada Internacional, per a alumnat de batxillerat.
  • Anàlisi d’un dilema moral, per a alumnat de 4t d’ESO.

Un total de tretze estudiants de 4t d’ESO es van presentar per a la resolució d’un dilema moral al voltant de l’aplicació de les noves tecnologies a la identitat humana.

La col·laboradora, Lourdes Estrada, membre del Jurat de dilemes morals, ens va oferir aquest comentari i valoració del conjunt de respostes dels participants.

“En la modalitat de dilemes morals, es va plantejar el cas d’una noia de 18 anys d’un excel·lent rendiment acadèmic a qui els pares prometen el regal que ella desitgi com a recompensa al seu esforç en els estudis. Els pares queden perplexos davant del que ella els demana: no gens menys que una operació per augmentar la mida dels seus pits. Què haurien de fer els pares? Aquest era el dilema que s’havia de resoldre.

El jurat va constatar que els estudiants de d’ESO que es van presentar a la prova van abordar aquest exercici de reflexió ètica molt seriosament, posant en joc tota la seva capacitat argumentativa i també d’empatia amb els diferents actors involucrats en el dilema. Destaquem especialment en la majoria d’exercicis:

• Un bon nivell d’expressió escrita
  • L’esforç que demostren per mantenir una perspectiva objectiva a l’hora d’analitzar els pros i contres de cada opció
  • El valor de la individualitat per a una convivència satisfactòria amb els altres
  • El valor també de la llibertat individual
  • L’esperit crític amb una valoració excessiva de l’aparença física
  • La importància d’acceptar-se tal com un és i la necessitat de recórrer a ajuda psicològica per tenir un bon nivell d’autoestima
  • La responsabilitat dels pares a l’hora d’accedir a un desig d’aquesta naturalesa per part de la seva filla
  • La importància del diàleg entre pares i fills per entendre’s mútuament
  • La importància d’acceptar que els regals tenen un límit
  • L’accent en la vulnerabilitat com a una de les característiques que ens identifiquen com a humans

En resum, hi va haver una bona i rica diversitat d’idees que valorem molt positivament.

La nostra alumna Alba Torres Moreira de 3r de la ESO, hi va fer un paper molt destacat.

Moltes felicitats a tots els nostres alumnes participants.