II Jornades de Memòria Democràtica a l’INS Dertosa

Estos mesos d’abril i maig s’han celebrat les II Jornades de Memòria Democràtica a l’INS Dertosa. Si l’any passat s’organitzà una Setmana de la Memòria Històrica, enguany s’ha espaiat el desenvolupament d’aquestes activitats.

La primera activitat que es portà a terme, el 20 d’abril, fou la xarrada d’Antoni Cid, historiador i exprofessor del centre, sobre les Brigades Internacionals. L’alumnat de 4t d’ESO assistí a una conferència molt ben preparada, amb l’ús de fonts variades per a entendre el que suposaren els milers de brigadistes que feren cap a la Guerra d’Espanya entre 1936 i 1938.

Els alumnes de 3r d’ESO assitiren a l’endemà a la xarrada de Pau Joan Hernández sobre el seu llibre l’Ombra del Stuka, llibre que ells havien llegit.

Els alumnes del 1r de Batxillerat artístic, amb la col·laboració d’alguns alumnes de 2n de Batxillerat artístic, han participat a l’exposició “Objets-mémoire de l’exil espagnol”, que es desenvolupa a Tolosa de Llenguadoc. L’activitat està organitzada pel Centre Toulousain de documentation sur l’exil espagnol, del 27 d’abril al 13 de maig.

El dia 27 d’abril els alumnes de 1r de Batxillerat que cursen la matèria d’Història Contemporània assistiren a la xarrada de Dory Sontheimer. Ella descobrí set caixes a l’altell de casa de sos pares. La informació que hi havia a dins la va ajudar a entendre els silencis dels seus pares, alemanys jueus nacionalitzats espanyols i de fe catòlica. També va descobrir la història de la seua família, víctima de l’Holocaust, en una investigació que l’ha portada a viatjar fins a Alemanya, Àustria, Anglaterra, Argentina, Israel, els EUA, el Canadà i Txèquia i on ha anat trobant alguns familiars amb qui ha pogut recuperar histories silenciades. La xarrada estigué molt profitosa per als alumnes. Acabaven d’estudiar la Segona Guerra Mundial i comprengueren molt millor la rellevància del nazisme i l’Holocaust en primera persona, i amb documentació extraordinària. La xarrada es feu amb el suport del Memorial Democràtic.

Finalment, estes setmanes hem tingut a la biblioteca del centre l’exposició “Portes de la memòria. Deportació dels republicans ampostins als camps de concentració”. Un bon muntó d’alumnes han pogut passar-s’hi per conéixer la història dels deportats d’Amposta que feren a camps com Mauthausen. L’exposició s’ha desenvolupat gràcies al suport del grup impulsor Portes de la Memòria-DEMD Ebre a través de Lluís Montull i Carme Maigí.