Dia Mundial de l’Activitat Física (DMAF)

El dia 6 d’abril és el Dia Mundial de l’Activitat Física (DMAF). Aquest és el motiu d’aquest escrit.

Com a infermera del PSiE (Programa Salut i Escola) faig promoció de l’estil de vida saludable i també prevenció de situacions de risc o problemes de salut. En referència al DMAF , per posar-ho en context, recomano l’activitat física ja que millora la salut actual i futura, i dono alternatives  al sedentarisme doncs és un dels principals factors de risc de mort als països occidentals.

Per créixer amb bona salut, cal que els joves feu com a mínim, una hora d’activitat física la majoria dels dies de la setmana ,i si és possible, tots els dies (caminar a bon pas, anar amb bicicleta, córrer, practicar esports…). Potser 60 minuts al dia sembla un munt de temps però no ho és. És el mateix temps que dedicaries a veure una sèrie o a navegar per les xarxes socials. No cal que ho facis seguit,aprofita quan tens 10 minuts per moure’t.  Acumula 1 hora de moviment al dia fent activitats que t’agradin.

Anomenem sedentarisme aquell comportament que suposa passar molta estona asseguts o estirats al llarg del dia. Tots ens podem beneficiar d’incrementar l’activitat física i reduir els hàbits sedentaris. Cal limitar el temps que dediquem a mirar la televisió, jugar amb videojocs, utilitzar l’ordinador,els telèfons mòbils o les tauletes.

Què hi guanyes fent activitat física?

Sentir-te be amb tu mateix .- Divertir-te i passar-t’ho be .- Millorar la teva imatge .- Conèixer gent nova i compartir experiències .- Rendir més en els estudis .- Experimentar noves sensacions .- Relaxar-te .- Dormir millor  .- Desconnectar .-  Millorar la forma física .- Reduir el risc de patir malalties cardiovasculars .- Enfortir els ossos i millorar la força muscular .- Ajuda a eliminar el sobrepès .-  Disminueix els símptomes depressius.

Dit això…tens algun motiu per ser una persona no activa?

Només cal que comencis.  Anima’t!,aixeca’t!, mou-te!. No hi ha ningú que s’hagi penedit d’haver començat a fer activitat física; en canvi, si que hi ha  joves que s’han penedit de no haver començat a fer-ne abans. Tan sols cal que canviïs les rutines diàries, és a dir,integrar-hi més activitat: Fer pauses actives quan estàs davant una pantalla (aixeca’t, estira’t i mou les cames) .-Oblida’t de l’ascensor, puja i baixa escales .- Desplaça’t caminant o en transport actiu (bicicleta, patinet o patins) .-Participa en curses, excursions, tornejos esportius, activitats de dansa .- Apunta’t a alguna de les activitats esportives del teu barri o del teu institut.

L’adolescència és un període de la vida clau per establir uns hàbits saludables d’exercici.

MANTENIR-TE ACTIU O ACTIVA ÉS UNA DE LES COSES MÉS IMPORTANTS QUE POTS FER PER LA TEVA SALUT

Fanni Vich

Infermera Programa salut i Escola