Obrint portes cap a Europa

Del 15 al 23 d’octubre, la professora i coordinadora del programa Batxibac, Alba Sala, va visitar el Gymnázium Ludovita Stúra de Trencin a Eslovàquia gràcies a una beca del programa Erasmus+.

Aquest és un centre amb el qual ja vam dur a terme algunes accions de col·laboració durant el curs passat quan vam rebre la visita de la professora de química Iveta Jantova, la qual va ser present durant una setmana a les classes de ciències de diferents nivells per fer observacions de la metodologia activa i per projectes a l’àmbit steam. Del mateix institut eslovac vam rebre el Simon Bahno, un alumne de segon de batxillerat que va venir per estudiar durant 2 mesos.

Aquest mes d’octubre, l’Alba, professora de llengua francesa i d’història al programa Batxibac de l’Institut va visitar aquest centre d’educació secundària pública d’Eslovàquia carregada d’objectius i motivacions. Per una banda, va realitzar observacions a algunes de les classes de secció bilingüe francesa on els alumnes estudien diverses assignatures científiques en francès, podríem dir gairebé en immersió lingüística més que no pas en émile. Va conèixer diferents professores de disciplines no lingüístiques de la branca científica francòfones amb qui va poder intercanviar experiències i pràctiques educatives referents a l’ensenyament i l’aprenentatge de disciplines no lingüístiques en llengües estrangeres.

A més a més, també va poder parlar i veure les classes de dues de les professores de llengua francesa del centre, una d’elles nativa francesa. En el cas de l’ensenyament del francès, va participar de forma activa a dues de les classes del nivell inicial d’aquesta llengua dins de la secció bilingüe; és a dir, va desenvolupar dues classes de llengua francesa pels alumnes que es preparen per poder seguir els seus estudis en francès a partir del segon any.

D’altra banda, va exercir de professora de llengua espanyola donant a conèixer l’institut Badia i Margarit a la vegada que va posar en pràctica una metodologia activa per la producció oral de l’idioma i basada en el coneixement de la diversitat cultural i lingüística de l’Estat Espanyol, trencant tòpics i estereotips. És per aquesta raó que va intervenir en diferents grups d’aprenentatge de la llengua castellana de diferents nivells de domini de la llengua. Aquest era l’objectiu principal de l’estada: que els alumnes eslovacs poguessin viure de primera mà l’aprenentatge de la llengua castellana en boca d’una professora provinent d’aquest país i amb pràctiques educatives diferents a les del seu país.

L’intercanvi amb les diferents professores eslovaques de llengua estrangera, tant de francès com d’espanyol, va ser molt productiu així com l’acció directa amb els alumnes que parlen una llengua eslava on el punt de partida per aprendre una llengua llatina és completament diferent. L’intercanvi de pràctiques, referents, manuals i metodologies va ser molt interessant com també ho va ser el descobriment del dia a dia d’un professor a Eslovàquia a un institut com un Gimnazyum Ludovita Stúra i descobrir racons, hàbits, tradicions en el marc d’un institut en aquest país.

Aquesta experiència permet a l’Alba i de retruc als seus alumnes i al centre, entrar en contacte amb diferents realitats europees i millorar la qualitat de l’ensenyament després de l’intercanvi, la meditació i la reformulació i/o la introducció de noves pràctiques educatives. De ben segur que la vivència ha estat ben profitosa per ambdós centres educatius. És per aquesta raó que aquesta visita és només el punt de partida d’altres col·laboracions futures que ja estan al teler: visita d’una nova estudiant eslovaca i nou projecte eTwinning en francès.