Acabem el projecte Wisibilizalas

Finalment, després de molts correus electrònics i feina des de casa, podem dir que hem acabat el projecte de crear la pàgina web pel concurs organitzat per la Universitat Pompeu Fabra. Gràcies a totes i tots! Aquí la teniu:

Us deixem amb algunes reflexions que va fer l’alumnat de cultura científica. Creiem que és important reflexionar sobre si té sentit fer el que fem:

Realment d’aquest projecte el que més m’ha sorprès és la història de la Màgem, i tot el que ha viscut. Sincerament, m’ha fet reflexionar sobre què em puc trobar quan m’enfronti al món laboral. La Màgem és la dona entrevistada que ha viscut les experiències més fortes, i això impacta molt, perquè sincerament pensava que no seria pas ella que hagués viscut experiències tan sorprenents.

Respecte al concurs, crec que ha sigut una bona idea participar-hi, ja que crec que és un treball per a gent madura, més ben dit treballadora, el fet d’haver de contactar amb universitats, enginyera, professores, fer entrevistes, crear vídeos…

Vaig tenir el gran plaer de poder fer una de les 3 entrevistes que hem fet per aquest projecte, i sí que és veritat que al principi no estava molt conforme a fer-la, després m’he adonat que realitzar-la m’ha enriquit i afavorit bastant. He après força sobre la vida d’aquestes tres noies, sobre el que han passat, de si estan orgulloses del que han aconseguit.

Penso que aquest concurs pot servir moltíssim per visibilitzar a les dones en l’àmbit cientificotecnològic, però realment m’esperava que les entrevistades haguessin notat més aquesta discriminació per tal de poder donar més èmfasi a aquesta part.

Parlant de la meva feina en el projecte, he fet una mica de tot, a part de biografies, vaig gravar les entrevistes, vaig fer traduccions en anglès i castellà i vaig posar subtítols. Penso que tots hem fet la feina molt bé, encara que alguns, més que altres.

A mi el que he après o m’ha aportat aquest treball ha sigut com tres noies van aconseguir fer els seus estudis superiors en l’àmbit tecnològic tot i ser dones, perquè era molt inusual veure a una dona estudiar tecnologia o matemàtiques fa uns quants anys.

Penso que la iniciativa de Wisibilizalas és una iniciativa que s’hauria de portar més lluny en més escoles inclús practicar-la a l’assignatura de cultura i valors, ja que els principals valors que hem tractat han sigut el respecte i la igualtat de gènere.

En un principi no veia massa clar si seríem capaces de tirar-lo endavant, ja que anàvem bastant perdudes sense saber què fer, però un cop vam organitzar-nos va ser més fàcil.

Des del meu punt de vista penso que aquest concurs m’ha aportat sobretot molta conscienciació sobre la mancança de dones en aquest àmbit i per tant la importància de promoure-les i donar-les a conèixer dins d’aquest camp.

Com a professores, opinem que aquest projecte ens ha servit per treballar molt les competències digitals (les seves i les nostres) i la personal i social (com organitzar-se, com col·laborar entre tots…). Curiosament, aquestes dues competències transversals són les que encara que ens costen d’enfocar i plantejar quan programem una matèria o àmbit.   Opinem que per aconseguir la motivació i l’aprenentatge significatiu de l’alumnat, a vegades cal saber “aparcar” temporalment els continguts de cada parcel·la (en aquest cas cultura científica i cultura i valors), per veure quins interessos comuns i vincles existeixen, i com treballar-los junts de forma global i enriquidora per tothom.

Encara que hi ha hagut setmanes complicades que costava una mica arrencar o ens semblaven poc productives, globalment ha estat un plaer i un gran aprenentatge per part de tots. Enhorabona!

Alba Sala i Ariadna Segura