9 de maig, celebrem Europa

El dia 9 de maig es commemora la pronunciació de la Declaració de Schuman, símbol de la fundació de la Unió Europea, que data de 1950. Des del curs passat, a l’institut Badia i Margarit, celebrem el dia d’Europa ja que formem part del programa d’Escoles Ambaixadores del Parlament Europeu. Per celebrar aquesta efemèride, aquest any, es va dur a terme una sèrie d’activitats i de tallers al llarg de la jornada pensats per cadascun dels nivells educatius.

El dia va començar amb l’himne d’Europa sonant com a timbre per donar-nos la benvinguda a l’institut i donar el tret de sortida a la celebració, una exposició temàtica al vestíbul i la descoberta del cartell que s’ha construit conjuntament amb les altres Escoles Ambaixadores i que tots els centres hem penjat per celebrar aquesta jornada. Llavors, cada alumne va anar cap a la seva classe per conèixer com es desenvoluparia la jornada pel seu grup-classe.

Com que hi va haver moltes activitats per cada nivell educatiu, procurarem fer-vos-en un resum perquè us pugueu fer una idea de la celebració.

Els alumnes de 3r d’ESO van ser el nucli de la jornada, ja que són els que van preparar el mercat de països europeus. És a dir, que van preparar lapbooks i materials per presentar els diferents països que formen la UE; van utilitzar les macrodades però també informacions referents a la cultura i a la civilització de cada país com l’himne, el mapa físic, els plats típics o personatges i monuments famosos. Fins i tot, algun grup ens va deixar tastar el plat típic del país presentat. A més dels 27 països de la UE es va exposar un país convidat, Ucraïna aprofitant la presència d’una nova alumna de 3r provinent d’aquest país. Va ser un dels països que va sorprendre més als visitants del mercat. Aquests murals els van elaborar a les hores de socials i alguna hora de CiV. A més a més, des de la classe de ViP, els alumnes van preparar segells per timbrar les llibretes de viatge dels alumnes de 1r d’eso i de sisè de primària de l’escola Gabriel Castellà. 

 

1r d’eso va començar la jornada elaborant les llibretes de viatge per tal de poder recollir informacions i curiositats dels països visitats durant el mercat de països. També van poder veure la pel·lícula Europa, Europa i els dies posteriors van fer un debat sobre la pel.lícula. L’alumnat de 1r d’ESO va continuar el fil conductors iniciat la setmana de la ciència, on van aprendre a llegir en Braille, i durant tota la setmana van aprendre a escriure en Braille, van descobrir els diferents tipus de pautes (directes i inverses). Durant aquesta estona, van escriure el seu nom, el nom dels països i capitals europees i van fer el títol en Braille per la seva llibreta de viatge. També van escriure els noms de les aules del centre en Braille i d’aquesta manera tindrem un centre encara més accessible, afegint la retolació en Braille a la senyalèctica que ja tenim amb pictogrames.  Tota aquesta tasca de sensibilització sobre accessibilitat i discapacitat s’emmarca en el treball fet durant tot el curs sobre la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, Nova York 2006. 

A més a més, van fer un taller sobre els jocs olímpics, nascuts a Grècia fa molts segles.

   

          

D’altra banda, els alumnes de 4t ESO van començar reflexionant sobre què és Europa i com poder plasmar aquestes reflexions en un vídeo. Se’ls va deixar temps per poder-se enregistrar i realitzar aquests vídeos. Seguidament, la Montse Pardo codirectora i conductora de Kapital Empresa de RKB Radio Kanal Barcelona, ens va ensenyar com gravar un pòdcast. Ens va fer pensar en la importància de tenir clar el nostre destinatari per tal de determinar els continguts exposats al pòdcast, el llenguatge que caldria utilitzar durant l’enregistrament i per donar un títol adequat a l’emissió. Gràcies a ella vam gaudir d’aquesta nova experiència. Per acabar la jornada, els alumnes de 4t d’eso van participar al Clean Up Day; és per aquesta raó que van anar a netejar el riu.

Igual que els alumnes de 1r d’ESO, en el marc del treball de sensibilitació sobre discapacitat i la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, Nova York 2006, els alumnes van reflexionar sobre la majoria d’edat, la capacitat jurídica i van fer una petita introducció sobre les diferents jurisdiccions: administrativa, penal i civil, complementant així algunes de les xerrades que s’han fet amb el Mosso de proximitat i la seva responsabilitat. 

   

   

Podem dir que va ser una jornada molt llarga, carregada d’activitats i tallers gairebé per tots els gustos, que ens va fer reflexionar sobre la importància de viure plegats, de valorar els altres, ser respectuosos i crítics amb el nostre entorn. 

Gràcies ambaixadores per ajudar-nos a organitzar aquesta jornada festiva i educativa!

Alba Sala i Mora, professora responsable del programa EPAS