OPTATIVES DE 1r, 2n i 3r ESO. CURS 2020-21

Benvolguts alumnes i famílies de 1r, 2n i 3r,

A continuació us presentem les 20 (20!) optatives per al curs 2020-21 perquè les llegiu conjuntament i comenceu a pensar quines són les optatives que us fan més gràcia.

Totes les optatives s’ofereixen a tots els cursos, excepte les que tenen el curs entre parèntesi. A 1r d’ESO només hi ha requisit per poder escollir violins i violoncels (haver fet violí o violoncel a Primària) i per a la resta de cursos, per fer francès cal haver-lo cursat anteriorment o cal que la professora de francès us faci la prova per assegurar que podreu seguir el curs amb normalitat.

La tria es farà a principis de juny, mitjançant un formulari on haureu de triar les 2 optatives que voleu fer i 2 optatives de reserva. Aquest qüestionari el trobaran al Classroom de tutoria (al juny, els avisarem prèviament a tutoria i missatges al Classroom). En funció d’aquesta tria organitzarem grups, veurem quants grups calen de cada optativa i, si una optativa no té alumnes suficients, l’anul.larem. El nombre de places per optativa és molt variable, però ja sabeu que sempre intentem garantir a tothom les primeres opcions.

Llegiu, penseu i descobriu l’artista, el músic, l’actor, el científic, el programador, el lingüísta, l’humanista… que porteu dins!

1. ESCACS

Els escacs són una excel·lent eina pedagògica, intel·lectual i lúdica i s’ensenyen jugant, amb els beneficis que la llibertat d’un joc atorga.

En l’àmbit intel·lectual, potencien la memòria, mantenen el cervell en forma, milloren la concentració i el raonament lògic, augmenten el quocient intel·lectual i ajuden en la resolució de problemes. En l’àmbit social, ajuden a forjar el caràcter, ajuden acostumar-se a la idea de la victòria i la derrota i potencien el component lúdic de l’esport. Són valors intrínsecs del joc que les persones assumeixen com a propis: el respecte a l’adversari i a les regles, l’acceptació del resultat, la comprensió cap el perdedor, la constància, l’esforç, l’honestedat, la responsabilitat, la confiança, l’afany de superació i l’amistat.

Les classes a l’Institut són d’una hora setmanal i dins d’aquesta hora es fa mitja hora de teoria i mitja hora de pràctica.

Podeu llegir les notícies relacionada amb els escacs al nostre institut a https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/?s=escacs

2. COMISSIÓ VERDA

A comissió verda observem, analitzem i posem en marxa diferents iniciatives per aconseguir entre tots una societat que incorpori i respecti els aspectes mediambientals que són al nostre abast, com per exemple el reciclatge.

A partir de sessions pràctiques posem en marxa activitats on l’economia circular, el respecte a la natura i la cura del nostre entorn són els protagonistes.

També participem en dos projectes; el primer, a nivell estatal ”Projecte Rius”, i el segon, a nivell internacional Let’s Clean up Europe. Dues activitats molt engrescadores!

Totes les notícies de la comissió verda a https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/?s=comissi%C3%B3+verda

3. LABORATORI CIENTÍFIC

Aquesta és una optativa que pretén desvetllar l’esperit científic i la curiositat dels alumnes. Amb productes quotidians (i potser algun altre que no tant), podràs descobrir reaccions químiques, canvis d’estat, transformacions estranyes, etc. 

El laboratori científic és una optativa on cada setmana, realitzaràs una pràctica de laboratori relacionada generalment amb la vida quotidiana.

Les pràctiques que durem a terme són de química i de física i també s’accepten propostes per part de l’alumnat. Si vols saber què passa, perquè passen les coses i com passen, has de fer laboratori científic. 

Podeu veure un dels experiments de laboratori científic a https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/general/llancament-dun-coet-hidraulic-al-bim/

4. TEATRE

Tens ganes d’inventar personatges, crear històries, idear situacions diferents, divertides i una mica surrealistes i viure experiències inimaginables? Saps que pujar dalt d’un escenari és una de les sensacions més increïbles que existeixen? Fer l’optativa de teatre et permetrà viure noves experiències on podràs expressar-te d’una manera diferent a través de jocs, improvisacions i petites creacions. A més a més, tindràs l’oportunitat de participar en projectes artístics dins i fora de l’institut.

Podeu llegir sobre el teatre a l’institut i reviure les obres de teatre des de https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/?s=teatre

5. DANSA. Novetat 2020-21, i amb moltes ganes!

En aquesta optativa l’alumnat aprendrà a expressar-se a través del propi cos i a partir de diferents tècniques i coreografies.
Es treballaran aspectes com la motricitat, la percepció, la consciència corporal, l’equilibri, la lateralitat, la coordinació, el ritme i el control del propi cos. La persona que fa dansa treballa el seu cos, aprèn a escoltar-lo i a comunicar-se; però també adquireix uns hàbits i una forma de fer més enllà de la pròpia tècnica. La constància, l’esforç, la capacitat de concentració, la creativitat, la relaxació, l’alliberament de tensions… són alguns dels beneficis que aporta la dansa.

L’optativa es vincularà a diferents projectes escènics de l’institut. A dansa farem salut i gaudirem movent-nos!

6. TASTET D’INSTRUMENTS 

Aquesta assignatura està orientada perquè els alumnes puguin gaudir de la música aprenent a tocar diversos instruments atès que a l’aula de música el que es busca i pretén és experimentar i tocar instruments musicals. Seguint els mateixos criteris que s’utilitzen en escoles oficials de música, s’interpreta seguint una roda d’instruments musicals perquè d’aquesta manera cada alumne pugui provar els diferents instruments. La manera de interpretar musicalment a l’aula consisteix a triar una cançó i escollir els instruments musicals, encara que dins d’aquesta dinàmica també es pot treballar la improvisació musical.

7. CONJUNT DE VIOLINS I VIOLONCELS (1r i 2n ESO)

Aquestes optatives donen continuïtat a la feina feta a Primària. La imparteixen professors especialistes de l’Escola de Música i aquest projecte s’integra dins del projecte SONAESCOLA XL, que és possible gràcies a la col.laboració de l’Ajuntament d’Igualada.

El conjunt de violins i violoncels actua a les obres de teatre i altres celebracions (santa Cecília, actuacions a casals d’avis…) a vegades de manera independent (només violins i violonces) i a vegades s’integra a la banda de música del centre.

És una magnífica oportunitat per aquells alumnes que venen de primària fent violí o violoncel, per continuar treballant l’instrument, el gust per la música i de participar molt activament de les activitats que es fan fora del centre.

8. BANDA (3r ESO)

L’assignatura de banda és un punt de trobada on ajuntar-se amb altres companys per interpretar música. Costa molt explicar amb paraules (de fet és un sentiment que no es pot explicar), quan ens acostem a la interpretació musical amb la intenció de desenvolupar les habilitats bàsiques per a poder-la gaudir i estimar. Quan aquesta activitat cultural artística i educativa, es porta a terme de forma conjunta, els alumnes obtenen gran satisfacció al comprovar com la interpretació de cada melodia, s’uneix de forma coordinada a altres melodies i ritmes interpretades pels seus companys, apreciant que en la unió rau la força. 

9. UKELELE 

Si vols aprendre a tocar un instrument però encara no saps quin? T’agradaria poder tocar i cantar totes aquelles cançons que t’agraden?

L’ukulele és la millor opció. És un instrument que et permet en molt poc temps tocar cançons i fins i tot, tocar i cantar al mateix temps. A més a més, sense adonar-te aprendràs i assoliràs conceptes musicals com l’harmonia, la melodia o el ritme, tot plegat en grup, la qual cosa farà encara més enriquidor i divertit el procés d’aprenentatge.

 10. TECLAT

 Vols tocar les cançons que t’agraden? T’agradaria poder acompanyar-te amb un instrument mentre cantes?

Tens l’oportunitat d’aprendre a tocar el teclat i reproduir totes aquelles melodies que et vinguin al cap i acompanyaments senzills amb un dels instruments més complets. Tocar el teclat és un repte però amb ganes, motivació i bona pràctica obtindràs resultats musicals que et sorprendran de debò.

11. GUITARRA 

T’agradaria aprendre a tocar la guitarra? Si la resposta és afirmativa, en aquest curs començaràs amb uns acords molt simples, i amb pràctica i motivació, amb molt poc temps estaràs tocant acords de cançons. 

Aquest curs també va dirigit a tots aquells alumnes de centre que ja toquen la guitarra sense tenir massa en compte el nivell que ja tenen adquirit, ja que es fa una atenció personalitzada i un treball individualitzat important durant les sessions de classe.  

Sigui quina sigui la teva motivació per tocar la guitarra, t’esperem.

12. PERCUSSIÓ CORPORAL

Aquest és l’espai per treballar l’expressió corporal, fomentar la psicomotricitat, afavorir el respecte i l’autonomia personal. El body-percussion és una activitat artística que uneix música i dansa mitjançant els sons produïts pel xoc de dues parts del cos. No cal dir que aquesta és una de les manifestacions musicals més antigues de la Història però a la vegada una de les més modernes.

T’atreveixes a treure la música que portes en el teu cos?

D’aquest munt d’optatives musicals, en podeu trobar referències en els següents articles https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/categoria/projecte-educatiu/musicians-and-storytellers/

13. ROBÒTICA:

1r 

A l’optativa de robòtica comprovaràs que per resoldre un repte, sempre hi ha més d’una solució. Si ets de ment oberta i t’agrada la programació, vine a robòtica. 

Començarem de zero amb el programa online gratuït Scratch, resolent reptes setmanals i avançant de manera individual i personalitzada, tot seguint la programació de mSchools. 

Aquest era el primer any que ens havíem apuntat al concurs de Scratch Challenge de mSchools i degut a la situació d’emergència sanitària s’ha hagut d’anul·lar. Esperem que el proper curs, hi puguem participar!

2n

Si t’agrada analitzar problemes i trobar solucions en forma de programes informàtics simples amb llenguatges visuals i posar-ho a la pràctica amb robots simples, has de fer robòtica. Podràs aprendre a construir i programar robots amb Lego Mindstorms, també aprendràs a fer funcionar components simples de robots: sensors (de llum, de proximitat amb ultrasons) i actuadors (llums led, brunzidors, motors de corrent continua, servomotors) amb l’ajuda de la placa Arduino i un programa molt semblant al Scratch anomenat Scratch for Arduino (S4A). En aquesta optativa introduirem alguns fonaments d’electrònica, mecànica i programació. Qui sap si a final de curs seràs capaç de dissenyar, muntar i provar el teu propi Robot amb l’ajuda de peces de Lego.

A més, si vols podràs participar a la Lego League, ampliant la dedicació amb les mitges hores. En aquesta competició, a més de superar unes proves amb un robot programat amb Lego Mindstorms caldrà preparar també un projecte científic que s’haurà de presentar el dia de la competició.

3r

Si t’agrada analitzar problemes i trobar solucions en forma de programes informàtics simples amb llenguatges visuals i vols aprofundir en l’ús d’operadors lògics, funcions, estructures de repetició i estructures condicionals i posar-ho a la pràctica en robots, apunta’t!

Aquesta matèria continua aspectes treballats a Robòtica de 2n fent funcionar components simples de robots: sensors (de llum, de proximitat amb ultrasons) i actuadors (llums led, brunzidors, motors de contínua, servomotors) però es pot cursar de nou, partint de la placa Arduino i el programa Scratch for Arduino (S4A).

En aquesta optativa intensifiquem aspectes d’electrònica, mecànica i programació i ens endinsarem amb un programa informàtic nou Snap! que permet més opcions i programes més complexes que amb S4A. A final de curs podem intentar introduir-nos amb el software de programació d’Arduino construint i dirigint un vehicle de quatre rodes.

14. MEDIACIÓ 

Vols aprendre a resoldre conflictes entre persones? Vols coneixe’t millor a tu mateix/a? T’agradaria tenir el títol de mediador/a escolar? Aquesta és la teva oportunitat!  

A l’optativa de mediació aprendrem a veure l’origen real dels conflictes entre persones i proporcionarem les eines, estratègies i habilitats necessàries perquè aquests conflictes es puguin resoldre.

Adquirirem les habilitats socials i els mitjans per a la introspecció personal per crear una comprensió més profunda de nosaltres mateixos/es i de les relacions entre persones.

Si t’interessa el creixement personal i vols comprendre millor el teu comportament i els dels altres, aquesta és la teva optativa.

Més informació sobre la mediació a https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/?s=mediaci%C3%B3

15. ESCENOGRAFIA: 

Per donar una via d’escapament a la vessant creativa que portes, però sense aparèixer a les obres de teatre de l’institut, pots inscriure’t a escenografia. En aquesta optativa realitzem la decoració, l’atrezzo, el fons… de les obres de teatre. Hi ha molta feina i no es para mai, construïm amb cartró, porexpan, teles, paper maché… 

Si t’agrada embrutar-te, crear i construir en tres dimensions, aquesta és una bona opció!

16. ART: 

Aprendràs a utilitzar diverses tècniques, experimentant i aprofundint en elles: stop motion, aquarel·les, cal·ligrafia, fotografia analògica… Es treballa des d’una vessant molt il·lustrativa convidant a l’alumnat a expressar les seves idees plàsticament. També és l’assignatura referent per la creació de la imatge de l’Institut, crearàs els cartells per promocionar l’Institut i/o per decorar-lo i participaràs a concursos. 

Si vols aprofundir en algunes tècniques artístiques i t’agrada dibuixar, aquest és el teu lloc!

17. ALEMANY

Introducció aquesta llengua d’una forma lúdica i principalment verbal. Començarem des de zero a tots els cursos. Aquesta optativa anirà lligada a les mitges hores (com aquest curs 2019-20, però amb ampliació).

L’objectiu final d’aquesta optativa és tenir una certa fluïdesa en converses bàsiques de la vida quotidiana (anar a comprar al mercat, les hores, demanar i pagar a un restaurant, petites converses entre amics…) i nocions de la cultura d’aquest país.

Farem, sobretot, conversa i jocs (Bingo, Pictionary, el Ahorcado…) que es la manera més lúdica i fàcil d’aprendre un nou idioma.

18. FRANCÈS

1r

Més enllà de “baguette, croissant, bonjour” hi ha una llengua i una cultura per conèixer. Si tens ganes d’aprendre la llengua francesa per poder viatjar a França però també a molts d’altres llocs de parla francesa repartits per tot el món, per poder obrir-te portes en el món professional i acadèmic, o simplement per conèixer la llengua del Tintin i de l’Astèrix, cal començar a estudiar francès des de 1r. 

Farem jocs, dinàmiques, tasques finals amb vídeos, presentacions, participarem a projectes d’intercanvi i un munt d’activitats amb la intenció d’aprendre, de disfrutar i de viure bones experiències. 

 2n i 3r

Si el primer any vas passar-t’ho bé aprenent francès i et vas quedar amb ganes de més, cal que continuïs! 

Un curs més de francès, és un curs més d’aprenentatges, d’experiències i de conèixer aspectes de la cultura francesa: anirem més enllà dels personatges típics de còmic o dels típics croissants i de la imatge estereotipada del francès amb la baguette sota el braç.

Recorda que tenim la possibilitat d’estudiar Batxibac al BiM, que participem a programes d’intercanvi específics per francès, que existeixen exàmens oficials de certificació i que tenim en marxa projectes d’intercanvi per a tu i a tots els estudiants de francès amb ganes d’experiències i de millorar la competència comunicativa en aquesta llengua estrangera. 

Notícies sobre francès a https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit/?s=franc%C3%A8s

19. REFORÇ D’ANGLÈS:

Optativa pensada per aquell alumnat que es pensa que l’anglès se li resisteix. Repassarem conceptes fonamentals del que s’està treballant a l’aula ordinària i treballarem l’anglès a partir de la lectura de còmics, novel.les gràfiques, jocs i petits fragments de vídeo.

 

20. T’IMAGINES? Novetat 2020-21, i amb moltes ganes!

T’imagines que les Menines de Velázquez surten del quadre per fer un tomb pel món, fartes d’estar sempre allà dins?, t’agradaria explicar les aventures que poden viure?

T’imagines que l’estrany personatge de Joan Miró, mirant el sol, acaba convertint-se en una nau espacial capaç de viatjar a la velocitat de la llum?, quines experiències tan increïbles podria viure a aquesta velocitat?

T’imagines que els animals de les pintures de la cova d’Altamira decideixen anar fins a l’oceà que no coneixen i
que busquen la manera de poder relacionar-se amb els animals que hi viuen allà?

T’imagines que el crit de Münch arriba a les orelles d’una dona cega a l’altra punta del món, i que aquesta no fa
altra cosa que intentar esbrinar a qui correspon aquest crit, malgrat que tothom la prengui per boja?

Podem imaginar mil històries a la vegada que coneixem qui va pintar el quadre, com ho va fer i en quin moment de la història va viure.
T’ho imagines?

Si teniu dubtes, podeu consultar-los amb el tutor/a de grup i/o individual.

Institut Badia i Margarit

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>