Primera jornada d’Inclusió educativa

El  dimarts 7 de maig es va realitzar a l’Institut de l’Alt Foix la primera jornada d’Inclusió educativa del nostre centre, adreçada a l’alumnat de 2n d’ESO i organitzada pel seminari d’Orientació educativa. L’objectiu d’aquesta jornada era sensibilitzar al nostre alumnat envers la diversitat i la importància de la inclusió.

Vam comptarem amb la participació de diferents entitats i persones voluntàries relacionades amb la salut mental, la discapacitat intel·lectual, el TEA (Trastorn de l’Espectre Autista), la discapacitat motriu, la sordesa i la ceguesa. Les activitats que es van portar a terme van ser molt diverses:

• Xerrada sobre sordesa, a càrrec d’un estudiant universitari sord que va explicar tot el procés que va viure des que es va detectar la seva sordesa.
  • Xerrada sobre TEA, a càrrec d’un jove amb trastorn de l’espectre autista que va explicar el procés que va viure des que va ser diagnosticat.
  • Taller de Ceguesa, dinamitzat per les orientadores del centre, en què l’alumnat va poder experimentar com viuen les persones cegues.
  • Taller d’esports adaptats, dinamitzat per un monitor extern de la Fundació ONCE, en què l’alumnat va poder realitzar diversos circuits amb cadires de rodes experimentant així com se senten les persones amb mobilitat reduïda.
  • Taller d’elaboració de canapès, a càrrec de l’alumnat del SIEI (Suport Intensiu a l’Escolarització Inclusiva).
  • Taller d’elaboració de sabons, a càrrec d’usuaris del centre Mas Albornà, organització de l’Alt Penedès que té com a objectiu la integració social i laboral de les persones amb discapacitat, trastorn mental i amb risc d’exclusió.
  • Taller sobre salut mental, a càrrec d’usuaris de l’associació ActivaMent, en què l’alumnat va definir conjuntament amb els talleristes què és la salut mental i va conèixer de primera mà les històries de vida de persones que han patit un problema de salut mental.

La jornada va comptar amb el suport de la Diputació de Barcelona, que va facilitar material, del Consell esportiu de l’Alt Penedès, que va donar-nos orientacions per a l’organització, i de l’Ajuntament de Sant Martí, que ens va donar suport logístic.

El resultats de la jornada han estat molt ben valorats per la comunitat educativa, ja que els tallers van crear molta consciència de les diferents situacions que pateixen les persones d’aquests col·lectius i es va generar un gran interès en l’alumnat que no participava en aquesta primera edició, cosa que ens fa concloure que en els propers cursos caldrà estendre la jornada als altres nivells educatius.