L’itinerari tecnològic: de la programació al disseny d’habitatges

Amb aquest article iniciem un cicle que pretén apropar i explicar les diferents branques d’optativa que s’ofereixen al nostre centre. Aquestes franges, ja siguin de modalitat o de lliure elecció, permeten que l’alumnat esculli el seu propi itinerari, partint dels seus interessos o motivacions.
En aquesta primera edició ens centrarem en les optatives que s’ofereixen des del departament de tecnologia.

1r ESO: Petits projectes tecnològics
En aquesta optativa quadrimestral l’alumnat realitza petits projectes constructius com són la confecció d’un clauer, d’uns jocs de fusta i d’un marc de foto. A l’hora de dissenyar es dona total llibertat i, en conseqüència, apareixen projectes molt originals.

2n ESO: Introducció a la robòtica
Aquesta optativa quadrimestral esdevé el primer contacte de l’alumnat amb el món del llenguatge computacional, havent de programar una placa electrònica anomenada micro:bit. Amb aquest microcontrolador es pot programar de forma molt senzilla per mitjà de blocs. En aquesta assignatura s’introdueixen els conceptes més bàsics de programació com són les variables, les estructures seqüencials, les estructures condicionals i les iteracions.
El primer projecte que han dut a terme són les micro:mascostes. Després vindran altres projectes com el disseny d’un joc de taula, els LEDS NeoPixel i les comunicacions per ràdio.

3r ESO: Projectes de robòtica
L’optativa de 3r també és quadrimestral. Es continua treballant amb micro:bit, però se li afegeix un complement que és el robot mòbil Maqueen. Aquest robot es pot programar per tal que amb els seus sensors realitzi accions que van, des de seguir una línia a lluitar amb altres robots a l’estil sumo. El projecte estrella arriba a final de curs, quan es duu a terme un torneig de robots futbolistes.

4t ESO: Tecnologia

Tecnologia de 4t d’ESO és una optativa de modalitat orientada a l’alumnat que optarà per cursar un batxillerat científico-tecnològic o un cicle formatiu d’aquesta branca. En aquesta matèria de 3 hores setmanals es treballa el disseny d’habitatges, l’electrònica i la pneumàtica i la regulació automàtica.

S’ofereix en dues franges diferents i, mentre uns dissenyen un habitatge, els altres comencen amb l’electrònica. A final de curs es fa un projecte d’STEAM on han de posar en pràctica tots els coneixements adquirits de 1r a 4t d’ESO.

4t d’ESO: Digitalització

Digitalització pretén orientar l’alumnat cap a un ús crític, ètic, responsable i segur de la tecnologia associada a contextos quotidians, fent èmfasi en la resolució de problemes i la creació de continguts en suports digitals. Per fer-ho, es planteja la creació d’un projecte que consisteix en programar i dissenyar una app per a dispositius mòbils i un seguit de pàgines web on el grup de treball s’estructura en forma d’empresa.

Es busca que el procés sigui significatiu, és a dir, que proporcioni una solució a un problema detectat prèviament. Finalment es formula la seva comercialització tenint en compte tots els aspectes d’un anunci radiofònic i televisiu.

Al llarg de l’assignatura es planteja l’ús de diferents eines i aplicacions informàtiques per assolir l’objectiu principal.

1r BATX: Programació i robòtica

Donant continuïtat a l’itinerari tecnològic que s’ofereix durant l’etapa obligatòria, l’optativa de Programació i robòtica va un pas més enllà. El nivell d’exigència creix exponencialment i l’alumnat comença a programar amb codi escrit amb llenguatge Python. A partir del 2n trimestre, arriba la part més robòtica de l’assignatura amb la creació d’un sistema automatitzat amb Arduino per a la classificació de paquets mitjançant un braç robòtic que col·locarà els paquets de forma ordenada.