El perquè de la jornada sobre el feixisme

Per segon any consecutiu, durant la darrera setmana de gener, a l’Institut de Sarrià celebrarem la jornada «Parlem sobre el feixisme», impulsada pel Departament de socials. Aprofitant la commemoració de l’alliberament del camp d’Auschwitz el 27 de gener del 1945, aquesta jornada pretén conscienciar l’alumnat i fomentar el pensament crític de la nostra comunitat a partir de xerrades, lectures, documentals i cançons.

Aquesta iniciativa va néixer fa tres anys com a resposta a una incipient banalització del feixisme que s’estava detectant al nostre entorn: salutacions feixistes, comentaris racistes i supremacistes o l’aparició d’alguna esvàstica dibuixada. Tot plegat, sumat a l’auge de l’extrema dreta a Europa i, més concretament, al nostre país.

Consegüentment, neix aquesta proposta que enfoca, des de diverses vessants, el feixisme i totes les cares que amaga: a 1r d’ESO, el paper de la dona en la societat contemporània centrarà la jornada; a 2n, els camps de concentració; a 3r, les víctimes col·laterals de l’extermini; a 4t, l’exili i la repressió; i a 1r de BATX, els alumnes rebran la visita de Lluc Salellas, alcalde de Girona, que els parlarà sobre el franquisme latent en determinades esferes de la política espanyola.

Enguany, la jornada se celebrarà al llarg del dimecres 31 de gener; però un dels plats forts tindrà lloc en la vigília quan, al Saló de Plens de l’Ajuntament de Girona, es durà a terme la conferència «Contra l’Holocaust, memòria», organitzada pel Museu de la Història dels Jueus de Girona i que anirà a càrrec de Lluc Salellas.