Dr. Palou: «Molts alumnes no poden llegir perquè no en saben»

Aquest dilluns va tenir lloc el tradicional acte de presentació i benvinguda del curs acadèmic per part de l’Ajuntament de Sant Julià de Ramis i Medinyà. La iniciativa, organitzada per en Pere Pujolràs, regidor d’Educació, Cultura i Festes, va servir per reivindicar la tasca docent i els valors de l’educació.

Enguany s’ha optat per abordar un dels temes més candents de l’actualitat acadèmica: la lectura a l’aula. Per fer-ho, l’Associació de Mestres Rosa Sensat va convidar Juli Palou, doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació, que va delectar els assistents amb una conferència titulada «VOLER, HAVER, SABER i PODER. Quatre condicions per a la lectura».

Voler, haver, saber i poder
Segons el Dr. Palou, «molts alumnes no poden llegir perquè no en saben», i és en aquest punt on falla una de les quatre potes que recolzen qualsevol repte de la vida: «Hem de reflexionar sobre si ho vull fer, si ho he de fer, si ho sé fer i si ho puc fer». Palou afegia que en el cas del nostre alumnat «el problema és que massa sovint no poden llegir perquè no en saben, ja que el gust per la lectura no és previ, sinó que s’adquireix després de començar a llegir». El problema, per tant, no és que llegeixin (que de fet, ja ho fan, perquè els obliguem), sinó que el nivell de comprensió i interpretació és baix. Aquest és el veritable repte. Com ens ho fem perquè l’alumnat interpreti les lectures i, de retruc, la vida. Segons Palou, la feina no és només de les assignatures de lletres, sinó que ho és de tot el sistema educatiu (des d’I3 i fins a la universitat). I per resoldre-ho, segons ell, no ho aconseguirem a base de lectures obligatòries a secundària: «Hem de compartir les lectures amb l’alumnat, hem de parlar de llibres, de la visió que té cadascú del que estem llegint. Hem de convertir-nos en mediadors de lectura, facilitar-la, recomanar-la. Els hem de situar en el camí, però no els hi hem d’imposar la ruta».

«Un text literari és difícil pel que no diu. En canvi, un text científic, ho és pel que diu»
Palou ens convidava a donar-li voltes a la tasca que tenim tots els docents, independentment de l’assignatura que impartim: «És imprescindible que provem diverses estratègies per cada tipus de lectura. No és el mateix un text científic que un de caràcter literari».

Qualitat o quantitat?
Interessa a la societat en què vivim despertar l’esperit crític? O interessa que ens ofeguin amb una gran quantitat d’informacions, siguin certes o no? Davant d’aquesta situació, l’escola ha d’assumir un repte enorme: establir connexions i fomentar l’esperit i la interpretació vers tot el que ens envolta.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *