Comunicació i periodisme; les noves optatives del Departament de lletres

Amb el curs 2023-24 han nascut dues optatives relacionades amb la comunicació: l’optativa de periodisme de 2n d’ESO i l’optativa de comunicació de 4t. Totes dues, ofertades des del Departament de lletres.

A 2n, l’optativa de periodisme

L’optativa quadrimestral de periodisme agafa el relleu de l’antiga optativa de ràdio, en la qual l’alumnat preparava quinzenalment un programa de ràdio que posteriorment es gravava als estudis de Ràdio Sarrià. Ara, amb la nova optativa, s’ha ampliat l’oferta, donant peu a produccions radiofòniques, gràfiques i de vídeo (amb algunes produccions enfocades exclusivament a l’estil i llenguatge de les xarxes socials). Es tracta d’una optativa viva, que pretén adaptar-se als interessos i inquietuds de l’alumnat que la conforma.

Així, durant el primer quadrimestre, l’alumnat va començar analitzant l’escaleta d’un programa radiofònic per acabar gravant i editant el seu propi butlletí informatiu. Posteriorment, van descobrir com s’elabora un guió tècnic audiovisual per gravar el seu propi vídeo presentant els diferents espais de l’institut. Aquest vídeo, que es publicarà a les xarxes socials en els pròxims dies, servirà per ensenyar el nostre institut a l’alumnat de l’intercanvi amb els Països Baixos.

Més endavant, l’alumnat va elaborar individualment una crònica periodística de temàtica lliure. Per acabar, vam repartir-nos en dos projectes: per una banda, l’alumnat que prepararia la participació en el XXIX Concurs artístic i literari dels Amics de la UNESCO de Girona i els que prepararien els nous vídeos informatius sobre els protocols de confinament i evacuació; que també estaran disponibles a les nostres xarxes socials en els pròxims dies. Tot plegat, a més, està recollit al Google Sites de l’assignatura, creat pels propis alumnes.

A 4t, l’optativa de comunicació

Pel que fa a 4t, la nouvinguda optativa de comunicació compta amb 7 alumnes que durant el 1r trimestre han pres les regnes de la nova revista de l’institut, l’IS4; que substitueix l’antiga Ticeris. Actualment, es troben preparant el 2n número, que en aquest cas serà un monogràfic sobre la comunicació. En paral·lel, i a falta de conèixer quin serà el tema escollit pel 3r número de la revista, l’alumnat participarà en la XI Mostra de poesia a secundària de les comarques gironines que tindrà lloc a la sala La Cate de Figueres. Per fer-ho, prepararan un petit espectacle amb textos de Maria Àngels Anglada i de Montserrat Vayreda, i comptaran amb la col·laboració d’alumnes de 2n d’ESO i de l’optativa de música. A tot plegat, cal sumar-hi altres projectes venidors, com la gravació d’un pòdcast per treballar formats diferents dels de la revista.

La visita de professionals, un dels punts forts de l’optativa de comunicació

Des de l’optativa de comunicació s’ha organitzat un cicle de xerrades que ha comptat amb la visita de quatre professionals de diferents àmbits. Al llarg de deu dies, l’alumnat ha rebut la visita d’en Josep Font Fierro, per parlar de publicitat i disseny gràfic; d’en Quim Lladó, per fer-ho sobre comunicació institucional; de la Lia Pou, per explicar les particularitats de la  comunicació empresarial i de la Mar Suy, que va explicar el seu dia a dia com a periodista de ràdio i televisió.