La primavera, per gaudir-la amb els cinc sentits

La primavera és l’estació de l’any més esperada. Sortim del llarg hivern i tots volem retrobar-nos amb el sol esplendorós, la llum clara del cel i el renéixer de la natura. Els ocells canten més vius que mai, els brots dels arbres donen vida a les fulles i els fruiters es guarneixen de flors ben maques. L’esclat de vida s’encomana arreu a tothom.

Però per veure-ho i viure-ho encara més en directe, el passat dia 14 de març, l’alumnat de 4t de Primària i el de 1r d’ESO ens vam desplaçar a Aitona, la “capital” dels camps de presseguers florits. Després de la visita a la central de fruita de la vila, ens vam desplaçar al camp, on un jove pagès ens va explicar les activitats vinculades a la pagesia i als arbres, concretament. Ens va explicar les feines del camp, l’esporga, els procés de creixement dels arbres, els naixements de la fruita, la pol·linització i la recollida. Vam poder contemplar com n’era de bonica l’estesa de flors rosades, en aquells camps immensos, totes preparades per a ser pol·linitzades per les abelles treballadores. És un espectacle efímer perquè ben aviat, la flor donarà pas a la fruita.

Però la sortida també ens va servir per poder desenvolupar un dels projectes estrella que hem endegat enguany. Lleida amb ulls de nen  és el projecte que ens permetrà descobrir el nostre territori, les terres de Lleida. Vam preparar un conjunt d’activitats vinculades a la descoberta amb els cinc sentits. I així, barrejats, alumnes de 4t i de 1r van anar desenvolupant activitats vinculades a la vista, com l’observació dels animals i les fulles; a l’oïda, com escoltar el silenci, la recitació d’uns poemes o la música de relaxació; al gust, tot tastant melmelada i préssec en almívar; al tacte (tocant l’escorça dels troncs o la fullaraca del terra) i l’olfacte (olorant el terra o les protagonistes de la sortida, les fulles dels presseguers).

Després de dinar, dos tallers, un de pintura i un de manualitats de flors de paper, van completar una jornada intensa i molt enriquidora.

L’alumnat va gaudir d’allò més sobretot perquè vam posar en pràctica l’aprenentatge vinculat a la descoberta, a les emocions, a l’experimentació i a compartir uns moments de vida que esdevindran un enriquiment per sempre més. El resultat del projecte serà un document audiovisual, que encara hem d’enllestir.