Descripció i Objectius

Les tecnologies han adquirit una importància progressiva en la vida de les persones i en el funcionament de la societat. La formació requereix actualment una atenció específica a l’adquisició dels coneixements i habilitats necessaris per prendre decisions sobre l’ús d’objectes i processos tecnològics, resoldre problemes relacionats amb ells i, en definitiva, per augmentar la capacitat d’actuar sobre l’entorn, i millorar la qualitat de vida.
L’ensenyament i aprenentatge d’aquesta matèria pretén fomentar i desenvolupar les habilitats que permeten a l’alumnat la comprensió i manipulació, de la tecnologia incloent-hi l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació, Internet i les comunitats virtuals com eines importants en aquest procés.
L’activitat tecnològica requereix un enfocament integrat dels distints elements que intervenen: les solucions tècniques tradicionals, el coneixement científic, l’aplicació tècnica, el component econòmic, la dimensió estètica, la dimensió comunicativa, etc.

Continguts

· L’habitatge Elements que condicionen el disseny d’un habitatge: situació, característiques bàsiques, necessitats dels usuaris, estètica.
    · Protocol d’accés a un habitatge: tràmits per a la compra o lloguer, condicions d’habitabilitat, accés als serveis.
    · Components que configuren les instal·lacions d’un habitatge, la simbologia corresponent i el reconeixement de la normativa de seguretat. Identificació del cost dels serveis bàsics.
    · Tècniques bàsiques i materials de manteniment i reparació d’un habitatge. Tècniques de manteniment i reparació en situacions concretes. Avantatges de la utilització de nous materials als habitatges. Mesures de seguretat a l’habitatge.
    · Estratègies d’estalvi energètic i d’aigua als habitatges: arquitectura bioclimàtica i domòtica.
    · Comunicacions Elements i dispositius de comunicació amb fils i sense: connexions i intercanvi d’informació. o Tipologia de xarxes de comunicació.
    · Electrònica, pneumàtica i hidràulica Circuits electrònics analògics i digitals senzills, reconeixent-ne els components bàsics, la simbologia i el funcionament. Realització de càlculs.
    · Àlgebra de Boole i portes lògiques.
    · Aplicacions de l’electrònica a processos tècnics i aparells.
    · Components dels sistemes pneumàtic i hidràulic, reconeixent-ne la simbologia i els principis de funcionament.
    · Pneumàtica i hidràulica aplicada a la indústria i altres entorns tècnics. o Simuladors per analitzar el funcionament de circuits electrònics i dissenyar circuits pneumàtics i hidràulics.
    · Disseny i muntatge de circuits electrònics i pneumàtics que compleixin o realitzin una funció determinada.
    · Control i automatització o Elements de control: sensors, actuadors i dispositius de comandament. Sistemes automàtics: components i funcionament. Tecnologia de control en les instal·lacions dels habitatges i en la indústria. o Disseny, planificació i construcció de
    sistemes automàtics. L’ordinador com a element de programació i control. o simuladors informàtics per comprendre el funcionament de sistemes automàtics i fer-ne el disseny. Màquines automàtiques i robots: automatismes. Arquitectura d’un robot. Elements mecànics i
    elèctrics necessaris per al seu moviment.
    · Disseny, construcció i programació de robots.
    · Valoració de la incidència de l’automatització en el desenvolupament tecnològic al llarg de la història.

Metodologia

La matèria tecnologia de 4t ESO ofereix un ampli ventall de metodologies i estratègies que, dins del marc del procés tecnològic, permeten arribar a la diversitat de capacitats i d’interessos de l’alumnat. Les diferents vessants de la matèria també permeten desenvolupar en l’alumnat hàbits i capacitats que els seran imprescindibles en el futur, com ara actuar amb correcció i seguretat, conèixer i valorar les diferents formes d’incorporació al món productiu, orientar-se cap a estudis posteriors o ser usuaris/àries crítics/ques i responsables de les tecnologies.

• Material habitual de dibuix.
  • Eines i materials del taller de tecnologia.
  • Plaques Arduino.
  • Ordinador.
  • Orientació

Matèria adequada per:

• Batxillerat científic, tecnològic, artístic
    • Cicles formatius
    • Àmbit professional i/o laboral
    • Qualsevol itinerari acadèmic i/o professional.