Economia Bàsica

Descripció i Objectius

La matèria d’Economia Bàsica està plantejada com a matèria d’opció a quart curs de l’educació secundària obligatòria, i vol garantir, des de l’ensenyament obligatori, l’objectiu d’acompanyar l’alumnat perquè adquireixi una formació econòmica social i sostenible bàsica (global, de gènere, domestica/familiar, etc.) que contribueixi a fer que els i les alumnes esdevinguin ciutadans i ciutadanes responsables, reflexius i crítics.

Ha de permetre a l’alumnat donar respostes coherents als principals temes de debat econòmic i fer-ho aportant una reflexió crítica sobre les causes i les conseqüències dels problemes econòmics. Això requereix explorar l’entorn, analitzant des d’una perspectiva econòmica els diferents àmbits —social, cultural, artístic i empresarial.

La cultura econòmica implica reconèixer l’individu en el seu paper com a consumidor, productor, treballador, inversor o estalviador, i ciutadà responsable en una societat democràtica, ja que moltes d’aquestes qüestions són de gran transcendència per a la seva vida personal i familiar.

És objecte d’aquesta matèria la recerca de la informació, les possibles fonts i els diversos suports, així com la transformació d’aquesta informació en coneixement, per poder interpretar informacions i opinar de manera argumentada sobre qüestions de l’actualitat econòmica.

També incideix en el desenvolupament d’habilitats de gestió, planificació i organització. Tenint en compte una sèrie de condicions, permet prendre decisions, en un entorn concret, i ser prou flexible per adaptar-les quan sigui necessari; contribueix a potenciar les habilitats de comunicació per explicar i transferir les solucions a contextos reals i fomentar el treball solidari i col·laboratiu.

En la matèria Economia Bàsica es treballen un total de 5 competències específiques:

• C1. Reconèixer els rols individuals i col·lectius de les persones dintre del sistema econòmic i constituir dinàmiques de participació ciutadana, prenent consciència de la interdependència dels factors econòmics, per valorar les desigualtats en l’accés als recursos i la distribució de la riquesa.
  • C2. Integrar i promoure pràctiques econòmiques basades en valors humans, solidaris i sostenibles, amb consciència ciutadana, per contribuir a una societat més equitativa, justa i sostenible en un món global i divers.
  • C3. Analitzar i contrastar informació de diferents fonts i suports, a través de mètodes de recerca, amb rigor i sentit crític, per suggerir mesures econòmiques que millorin l’entorn social i el medi ambient.
  • C4. Reconèixer el funcionament bàsic del sistema financer i els instruments de política fiscal del sector públic, coneixent les fonts financeres i aplicant la tria d’aquestes per prendre decisions sobre estalvi i inversió, i per regular l’activitat econòmica amb criteris ètics i de sostenibilitat.
  • C5. Dissenyar un pla financer personal i/o familiar, aplicant estratègies de planificació i presa de decisions, avaluant-ne la coherència i consistència al llarg del temps, per donar resposta a les necessitats vitals presents i futures, i millorar la qualitat de vida.

A. L’economia més enllà dels diners
El primer bloc de sabers es relaciona amb l’escassetat de recursos com a problema bàsic de l’economia, argumentant i debatent sobre les desigualtats i els principis d’interacció social en l’economia, reconeixent els valors de les economies plurals o economia crítica a la societat.

B. Ètica i responsabilitat en economia
El segon tracta del compromís i sentit ètic en la presa de decisions, com a consumidors responsables, per contribuir al desenvolupament sostenible en un món global, incloent el comerç just i incorporant els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) al desenvolupament local i global.

C. Finances per la vida
El tercer bloc es vincula a les finances per la vida, el coneixement del funcionament del sistema financer i les entitats financeres. A partir de la projecció de necessitats financeres i objectius vitals, s’haurà de portar a terme la planificació financera per dissenyar un pla financer personal i/o familiar sobre la base de la presa de decisions informades, apropiades i ajustades al perfil de risc.

D. Finances públiques
El quart bloc fa referència a les finances públiques, el paper del sistema impositiu en l’erradicació de la pobresa i la reducció de les desigualtats, i afectacions dels impostos en la presa de decisions financeres

Metodologia

La matèria d’Economia Bàsica de 4t ESO ofereix un ampli ventall de metodologies actives i estratègies que, permeten a l’alumnat assolir les competències, a partir del treball amb exemples reals i actuals.

No hi ha llibre de text.

Orientació

La matèria és adequada per l’itinerari de Batxillerat social i cicles formatius relacionats (administració i finances, comerç,…).