La maqueta: una estratègia didàctica per a l’aprenentatge de la divisió cel·lular

Mitosi i meiosi són dos processos clau, recurrents en el temari de ciències naturals, que sovint són objecte d’errors conceptuals per part dels alumnes.

Amb l’objectiu de millorar l’aprenentatge d’aquests mecanismes de divisió cel·lular, proposem la construcció de maquetes amb plastilina. D’aquesta manera, els canvis i la distribució de la cromatina en les diferents etapes poden visualitzar-se clarament, evitant la memorització i afavorint l’aprenentatge dels conceptes a partir de la pròpia experiència.

Per altra part, cal tenir present que sovint, les maquetes elaborades no presenten una gran similitud amb la realitat. Per tant, és recomanable – sempre que sigui possible – acompanyar els models manuals amb observacions reals obtingudes amb el microscopi òptic.

L’activitat s’ha dut a terme amb els alumnes de Biologia de 1r de Batxillerat, si bé pot també realitzar-se a Biologia i Geologia de 4t d’ESO

Maquetes amb plastilina, una proposta metodològica motivadora que permet un aprenentatge significatiu de processos amb força complexitat conceptual, com la mitosi i la meiosi.