CRIPTOGRAFIA A L’INS PINEDA!

El passat dia 25 de novembre, i dins de les activitats programades dins de la Setmana de la Ciència, vam rebre la visita de l’Òscar Font, músic i conferenciant especialitzat en història de la criptografia i codis secrets, amb el que vam dur a terme diferents activitats amb els alumnes de 4t i Batxillerat.

En primer lloc, els alumnes de la matèria optativa trimestral de Matemàtica Aplicada, van realitzar un taller d’espionatge ambientat en la crisi dels míssils de Cuba, on els alumnes, en grups van haver de desxifrar missatges per tal d’evitar el desastre nuclear.

Després aquests alumnes, els de Reptes de Física i Química i els de 4t de l’ESO van poder gaudir d’una divertida conferència on Font va repassar la història dels codis secrets, des dels primers utilitzats pels espartans (tatuatges sota el cabell i inscripcions en cinturons) fins als més actuals i sofisticats.

Font també va parlar al nostre alumnat sobre l’origen d’Enigma, la gran màquina criptogràfica feta servir pels nazis durant la Segona Guerra Mundial, els la va mostrar, ja que ell en posseeix una d’original i va explicar com l’Alan Turing va ajudar a desxifrar aquest codi fent que la seva intervenció fos clau en la derrota de Hitler per part dels aliats.

Clica la imatge per veure totes les fotografies!