VI Jornades de Memòria Democràtica d’Osona

Divendres es van iniciar les VI Jornades de Memòria Democràtica d’Osona que amb el títol “Viure en temps de guerra” s’han celebrat a Centelles entre el 18 i el 20 de novembre.

A la jornada hi ha participat l’alumnat de 1r i 2n de batxillerat del nostre institut.

L’alumnat de 2n de batxillerat ha estat present a la conferència de l’escriptora i historiadora Assumpta Montellà “La guerra amb mirada femenina” en la que ha recordat al públic que els joves són els destinats a ser el relleu de la memòria i ha fet una visió de la implicació de les dones en els conflictes al llarg del temps, amb especial menció a la seva experiència recollint testimonis de dones que havien estat al camp d’Argelers.

L’alumnat de 1r de batxillerat ha assistit a l’Espai de joves investigadors on s’han presentat tres treballs de recerca de batxillerat. Bernat Pons Mir amb “Enric Camps Gaspar, el mestre represaliat d’Aiguafreda” treball que va ser presentat fa pocs dies a l’Institut Pere Barnils. En Bernat ha seguit el procés de depuració fet en contra del mestre des del seu judici fins a la seva sortida de la presó. Miquel Giol Gort, exalumne del centre, amb el títol “Recuperació de la memòria històrica del camp d’aviació de Balenyà durant la Guerra Civil”, i que va presentar el curs passat a l’Institut de Vic, ha parlat de la construcció del camp d’aviació i dels refugis al seu voltant i també ha presentat la seva proposta de museïtzació i la creació de rutes per donar-los a conèixer. Ha finalitzat les intervencions dels joves investigadors, Jordi Gisbert Falgueras, també exalumne de l’institut. En Jordi ha seguit la història del seu besavi desaparegut a l’exili a França a “Joan Falgueras Arbó (1909-1946): perdut en l’exili”, que va ser presentat el 2019 a l’Institut de Vic.

En finalitzar la seva participació han rebut un diploma acreditatiu de la Universitat de Vic.