Castanyada o Halloween?

Què fan els alumnes de l’institut Moianès? La majoria dels alumnes que hem entrevistat celebren les dues festes: la Castanyada amb la família i el Halloween amb els amics. Molt pocs són els que només celebren el Halloween amb els amics o només la Castanyada amb la família. Almenys a Moià, el Halloween està ja ben estès.

Sabíeu que la Castanyada i el Halloween tenen el mateix origen?

La cultura celta dividia l’any en els mesos de llum (primavera i estiu) i de foscor (tardor i hivern) i entremig celebraven el Samhain, una festa per donar la benvinguda a l’època de foscor i en la qual es creia que els difunts podien trobar-se amb els vius.

El Cristianisme va adoptar aquesta festa el segle IX, i va posar la festa en honor als difunts a l’1 de novembre (els celtes també ho celebraven per aquelles dates). Més tard, a Catalunya es va estendre el costum de fer àpats de panellets, castanyes, moniatos, llegums i fruita seca, mentre es resava pels difunts de la família.

El Halloween se celebra la nit del 31 d’octubre. La paraula halloween ve de “all hallows’ eve” (vigília de Tots Sants). Els irlandesos que immigraven als Estats Units el segle XIX van portar la creença celta que entremig dels mesos de llum i de foscor els morts podien estar en contacte amb els vius i es va convertir en jocs infantils disfressar-se com els difunts demanant aliments (si no, amenaçaven amb malediccions, trick or treat). La decoració amb calaveres i objectes desagradables servia per espantar els morts que sortien de les tombes.

Nerea Romero i Raquel Romeu (3r d’ESO)

1. Júlia

M’agrada molt. Gràcies per informar-nos de coses tan interessants com aquesta. Aquest any, m’estan agradant molt els articles. Seguiu així 🙂 🙂 🙂 <3 <3.