ESO visita el Museu de Lleida

El Museu de Lleida ens ha permès transportar-nos a diferents èpoques, conèixer amb més profunditat la cultura i la manera de viure dels nostres avantpassats i visitar les restes que la nostra ciutat encara conserva tot i el pas dels anys. Cada nivell educatiu ha conegut un vessant diferent del nostre passat seguint els continguts que s’han treballat a les classes de Socials. Els alumnes de 1r d’ESO s’han traslladat a Ilerda amb “Quan érem romans”, un itinerari que ens ha permès descobrir les restes que encara conserva la ciutat sobre la cultura romana. Els alumnes de 2n han format part de les “Tres cultures de la Lleida Medieval” i han recorregut pels carrers de la ciutat els vestigis d’aquestes tres cultures cristiana, jueva i islàmica. I els alumnes de 3r s’han endinsat en el món del Barroc, als segles XVII i XVIII, un temps de convulses experiències i de canvis constants.

En aquest últim cas, hem pogut visitar el Museu de Lleida amb la qual hem descobert la Lleida del Barroc. Al museu, a partir d’un gran mapa de la Lleida del segle XVII, hem après com es va desenvolupar el Setge de Lleida  i quins van ser els exèrcits que van defensar la ciutat el 1707 de les tropes de Felip V: anglesos, holandesos i portuguesos a més a més de les milícies civils catalanes, els Miquelets i la Coronela.

Durant l’itinerari pels carrers de Lleida, hem fet diverses parades. La primera a la plaça dels Gramàtics, a sobre del Museu de l’Aigua de la ciutat. També hem aturat a la plaça de Sant Llorenç i al carrer Cavallers on hem hem vist dos fonts públiques i dos edificis construïts a l’època.  Ens hem fixat amb l’edifici barroc del Roser i la guia ens ha explicat per què cada 11 de setembre, les autoritats lleidatanes fan una ofrena floral a l’edifici. Hem sabut que és pels  Fets del Roser. S’anomena així perquè les tropes de Felip V van calar-hi foc i va morir una multitud de gent de Lleida que s’hi havia refugiat. També vam recórrer la Banqueta i vam saber que l’havia fet construir el Marquès de Blondel i que per això es coneix amb aquest nom aquesta part del centre de la ciutat. Seguidament vam continuar per la Seu Nova o la Catedral al carrer Major i l’antic Hospital de Santa Maria. Finalment,  la visita va acabar a la Plaça de Sant Joan.