MUFPS

Des del curs 2019-2020 el nostre institut forma part del Programa d’Innvovació de Centres Formadors per a estudiants del Màster Universitari de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes (MUFPS). Aquest programa té com a objectiu contribuir a la professionalització de la docència i permetre als estudiants universitaris aplicar i projectar els coneixements adquirits en la formació acadèmica.

El nou model de pràctiques educatives universitàries en centres formadors emergeix d’un concepte de centre formador com a espai d’aprenentatge, on els estudiants poden veure i practicar totes les dimensions de l’acció educativa (programacions didàctiques, avaluacions, disseny d’activitats competencials, gestió d’aula, treball cooperatiu, tutories grupals i individuals, treball amb l’entorn, reunions amb les famílies, etc.). Es tracta d’un canvi de paradigma que dona rellevància tant a la identitat del centre formador com a la funció professionalitzadora de la tasca docent i mentora, en estreta col·laboració amb la institució universitària.

El model reconeix la funció de la tasca dels agents implicats en el centre formador (els mentors i els tutors), per millorar la qualitat de les pràctiques dels alumnes universitaris i atorgar un valor de pes a l’estada dels estudiants en el context educatiu.

Aquest nou model de pràctiques demana la implicació i corresponsabilitat de diferents agents, amb les funcions respectives, i és per aquesta raó que es presenta com un model de concentració que acull i acompanya al llarg del curs d’un nombre rellevant d’estudiants en pràctiques. Aquesta nova perspectiva posa l’accent en l’opció que fa un centre formador de treball col·legiat i en equip, en el marc d’un projecte educatiu de centre (PEC) que incorpora com a valor educatiu la formació dels estudiants universitaris.

Els objectius del nou model de pràctiques universitàries en centres formadors són els següents:

  1. Assignar valor als centres formadors com a institucions clau en la formació inicial de la funció docent.
  2. Professionalitzar i reconèixer la tasca d’acompanyament dels mentors de centre i dels tutors de les universitats.
  3. Incorporar l’estudiant universitari al centre formador, com a agent actiu que col·labora en el desenvolupament del projecte educatiu de centre, alhora que millora el desenvolupament professional i personal.
  4. Promoure la col·laboració en projectes de recerca i de transformació educativa entre les universitats i els centres formadors.

En el procés de desenvolupament professional de futurs ensenyants, el pràcticum esdevé l’espai ideal i el període clau per desenvolupar les capacitats relacionades amb l’exercici de la professió. En aquest sentit, per als estudiants dels màsters de formació del professorat de secundària, les diferents fases de les pràctiques conformen el primer contacte real amb la professió. És el moment de reconèixer models d’actuació, contrastar les reflexions teòriques amb la pràctica real i plantejar-se interrogants sobre les idees i aptituds pròpies per exercir aquesta professió. Així, les accions que defineixen aquest temps de pràctiques són l’observació, l’acció, la participació activa en la vida del centre educatiu i la reflexió sobre la pràctica professional. Durant aquest període, l’acompanyament dels estudiants per part dels mentors/es de centre i tutors/es d’universitat esdevé de gran rellevància. La seva funció és orientar i acompanyar aquests estudiants de forma personalitzada al llarg d’aquesta etapa de construcció professional, dotant-los de models i, sobretot, ajudant-los a analitzar i reflexionar conjuntament sobre les competències que s’exigeixen en la professió. Per això, tant els mentors/es de centre com els tutors/es d’universitat i els coordinadors/es de pràcticum han de respondre a un perfil i desenvolupar unes competències determinades. Entenem, doncs, que, si parlem en termes de professionalització, hem de parlar també de les competències dels professionals amb funcions relacionades amb la mentoria i l’acompanyament.