El passat 28 de gener l’alumnat de 1r ESO A i B van realitzar una “performance” sobre la jerarquia d’operacions aritmètiques.
Aquesta jerarquia sempre ha creat problemes als alumnes alhora d’aplicar-la, per això es va pensar en una forma divertida i molt creativa per tal de poder entendre la importància d’aquest concepte. Per portar a terme el seu aprenentatge, es va pensar a dur a terme una tasca basada en una metodologia d’aprenentatge significatiu perquè de forma natural, tot l’alumnat s’adonés sobre la necessitat en comprendre un objectiu concret: la importància que ha de tenir la priorització de la realització de les operacions bàsiques aritmètiques.
Per portar a terme aquest objectiu, es va pensar a realitzar una “performance” basada en un joc de rols en què intervenien diversos elements com:
- Nombres decimals positius, representats per un alumne amb un dorsal que contenia el seu nom i el nombre decimal en blau
- Nombres decimals negatius, representats per un alumne amb un dorsal que contenia el seu nom i el nombre decimal en vermell
- Operacions producte, representats dos alumnes que estaven enganxats a cada extrem d’un bolígraf
- Operacions divisió, representats per dos alumnes que representaven dos nombres decimals agafats entre si per braços encreuats
- Parèntesis, representats per un alumne que “abraçava tota l’operació continguda a dins d’ell
- Claudàtors, representats de forma similar al parèntesi
Per poder organitzar la tasca, l’alumnat es va organitzar en grups cooperatius en el que cadascun d’ells portava a terme una tasca concreta. Això sí, va haver-hi una alumna que de forma voluntària va ser escollida com a directora de la performance, la qual s’encarregava en organitzar tot l’elenc per tal que es portés a bon terme l’execució de l’obra.
Per poder entendre en què consistia l’activitat, es va plantejar una operació combinada que calia resoldre-la aplicant la jerarquia d’operacions. Aquesta operació era:
[3,267 – 2,172 · (4,789 – 3,258)] : 3,12
Es van distribuir de forma totalment voluntària els següents rols:
- Presentador 1: introducció de la performance en llenguatge Anglès: Biel Azón
- Presentador 2: introducció de la performance en llenguatge Català: Martina García
- Presentador 3: introducció de la performance en llenguatge Castellà: Maria Chindris
- Directora de la performance: Abril Boada
- 3,267: Joana Vila
- -2,172: Ivet Ramírez
- 4,789: Daniel Palomo
- -3,258: Junnior Madariaga
- Parèntesi: Lluc Vilanó
- Claudàtor: Meritxell Rabasedas
- Resultats de la jerarquia:
- Parèntesi intern: Èric Puig (1,531)
- Producte intern del claudàtor: Martina García (-3,325332)
- Claudàtor: Maria Chindris (-0,058332)
- Quocient resultant: Carla Benítez (-0,0186961538)
- Resultats de la jerarquia:
La professora al final de la performance, va comprovar si els resultats eren correctes. Tot l’alumnat es va implicar en organitzar-se i comprovar que els resultats quadraven i que un bon treball en equip proporcionaria un resultat correcte. Així va ser i d’aquesta forma es van adonar que sense la jerarquia d’operacions, resoldre una operació combinada, a l’inici és un embolic i tot sembla un caos. La jerarquia ajuda a poder posar ordre i donar una priorització per poder començar a operar. L’objectiu final era comprovar que s’havia de treballar l’operació combinada per poder obtenir al final tan sols sumes i restes senzilles de nombres (en aquest cas decimals) per poder arribar a la solució final.