PERFORMANCE “LA JERARQUIA D’OPERACIONS ARITMÈTIQUES”

El passat 28 de gener l’alumnat de 1r ESO A i B van realitzar una “performance” sobre la jerarquia d’operacions aritmètiques.

Aquesta jerarquia sempre ha creat problemes als alumnes alhora d’aplicar-la, per això es va pensar en una forma divertida i molt creativa per tal de poder entendre la importància d’aquest concepte. Per portar a terme el seu aprenentatge, es va pensar a dur a terme una tasca basada en una metodologia d’aprenentatge significatiu perquè de forma natural, tot l’alumnat s’adonés sobre la necessitat en comprendre un objectiu concretla importància que ha de tenir la priorització de la realització de les operacions bàsiques aritmètiques.

Per portar a terme aquest objectiu, es va pensar a realitzar una “performance” basada en un joc de rols en què intervenien diversos elements com:

• Nombres decimals positius, representats per un alumne amb un dorsal que contenia el seu nom i el nombre decimal en blau
  • Nombres decimals negatius, representats per un alumne amb un dorsal que contenia el seu nom i el nombre decimal en vermell
  • Operacions producte, representats dos alumnes que estaven enganxats a cada extrem d’un bolígraf
  • Operacions divisió, representats per dos alumnes que representaven dos nombres decimals agafats entre si  per braços encreuats
  • Parèntesis, representats per un alumne que “abraçava tota l’operació continguda a dins d’ell
  • Claudàtors, representats de forma similar al parèntesi

Per poder organitzar la tasca, l’alumnat es va organitzar en grups cooperatius en el que cadascun d’ells portava a terme una tasca concreta.  Això sí, va haver-hi una alumna que de forma voluntària va ser escollida com a directora de la performance, la qual s’encarregava en organitzar tot l’elenc per tal que es portés a bon terme l’execució de l’obra.

Per poder entendre en què consistia l’activitat, es va plantejar una operació combinada que calia resoldre-la aplicant la jerarquia d’operacions. Aquesta operació era:

[3,267 – 2,172 · (4,789 – 3,258)] : 3,12

Es van distribuir de forma totalment voluntària els següents rols:

• Presentador 1: introducció de la performance en llenguatge Anglès: Biel Azón
  • Presentador 2: introducció de la performance en llenguatge Català: Martina García
  • Presentador 3: introducció de la performance en llenguatge Castellà: Maria Chindris
  • Directora de la performance: Abril Boada
  • 3,267: Joana Vila
  • -2,172: Ivet Ramírez
  • 4,789: Daniel Palomo
  • -3,258: Junnior Madariaga
  • Parèntesi: Lluc Vilanó
  • Claudàtor: Meritxell Rabasedas
    • Resultats de la jerarquia:
      • Parèntesi intern: Èric Puig (1,531)
      • Producte intern del claudàtor: Martina García (-3,325332)
      • Claudàtor: Maria Chindris (-0,058332)
      • Quocient resultant: Carla Benítez (-0,0186961538)

La professora al final de la performance, va comprovar si els resultats eren correctes. Tot l’alumnat es va implicar en organitzar-se i comprovar que els resultats quadraven i que un bon treball en equip proporcionaria un resultat correcte. Així va ser i d’aquesta forma es van adonar que sense la jerarquia d’operacions, resoldre una operació combinada, a l’inici és un embolic i tot sembla un caos. La jerarquia ajuda a poder posar ordre i donar una priorització per poder començar a operar. L’objectiu final era comprovar que s’havia de treballar l’operació combinada per poder obtenir al final tan sols sumes i restes senzilles de nombres (en aquest cas decimals) per poder arribar a la solució final.