MOBILITAT A NIVELLES (BÈLGICA) I A HAMM (ALEMANYA)

JOB SHADOWING A NIVELLES, BÈLGICA, I MOBILITAT A HAMM , ALEMANYA.

NÚM DE PROJECTE: 2023-1-ES01-KA121-SCH-000142651

El passat mes d’abril, Vicent Guerola i Ainoa Marín van anar durant una setmana a Bèlgica, concretament a la localitat de Nivelles; per tal de realitzar un job shadowing, és a dir, una observació del professorat. La finalitat era endintrar-se en el sistema educatiu belga: observar les metodologies educatives que utilitzen, comparar l’atenció a la diversitat que ofereixen i aprendre sobre la prevenció de l’assetjament escolar, entre d’altres.

De dilluns a divendres van poder accedir a múltiples classes, tant de ciències com de llengües; així com assistir a tres xerrades on se’ls hi  va explicar el funcionament general del centre.

L’Athénée Royal de Nivelles és un centre d’educació secundària d’uns 1000 alumnes i 100 professors. Hi ha un màxim de 25 alumnes per classe i és l’alumnat qui canvia d’aula, en compte de fer-ho el professorat. Disposen d’una aula de ràdio, un Fablab, una biblioteca i una àrea d’estudi per als més grans.

Ainoa Marín: «L’intercanvi d’experiències amb altres docents sempre és enriquidor, tant personalment com a nivell professional; i el fet de poder introduir-nos en un centre educatiu estranger ens motiva a continuar aprenent llengües estrangeres, a valorar el que tenim i a obrir la nostra ment a noves oportunitats.»

Seguidament, des del 21 al 27 d’abril, deu alumnes de quart d’ESO de l’Institut Les Planes, acompanyats per dues professores, es van desplaçar a la Waldorfschule de Hamm.

Núria Arasa, Aina Martorell, Amy Ardit, Biel Escolbar, Cinta Garcia, Eva Múria, Isaac Carrasco, Jana Rambla, Lina Aoumari i Sílvia Vallès són els alumnes que, en companyia de les professores Carme Lleixà i Isabel Cid van realizar la segona mobilitat d’alumnes dins d’aquest curs acadèmic.

Els alumnes de la Waldorfschule de Hamm, que havien visitat el nostre centre durant el mes de gener, els van acollir a casa seva. El fet de poder conviure amb els homòlegs alemanys els va permetre fer una immersió completa en la cultura local i els va aportar experiències que obren nous horitzons i afavoreixen la comprensió de la riquesa de les perspectives diferents en el si de la Unió Europea. Així mateix reforcen els llaços d’amistat entre persones i territoris.

Entre les diferents activitats realitzades podem destacar la visita guiada al Nixdorf Museum de Paderborn, on l’alumnat va aprendre a programar amb Microbit, les típiques activitats Waldorf: treballs amb fusta, pintura, manualitats amb llana…    Per a això vam comptar amb la presència de famílies de l’escola.

També vam visitar la cova Dechenhöhle, vam fer una gimcana pel  centre de Hamm, una ciutat  que va estar totalment destruïda per la 2a guerra mundial, la visita al museu d’història de Hamm (el Gustav Lübcke Museum), on s’hi explica la història de Hamm i hi ha exposicions temporals.

Aquest projecte té com a objectius, no només reforçar les competències lingüístiques en la llengua anglesa, sinó també utilitzar noves eines i aplicacions tecnològiques per tal d’afavorir la consciència mediambiental, l’autonomia personal i l’obertura a altres cultures a través del treball col·laboratiu amb els companys de fora, per a sobretot, fomentar l’esperit crític.

Ja hem sol·licitat el projecte per al curs 24-25. Tenim dues mobilitats d’alumnes i professors i un «invited expert», una persona especialista que vindrà al nostre centre a explicar-nos com millorar  en alguns aspectes de la nostra docència, segons els objectius que tenim establerts en el nostre pla Erasmus+ 23-27.

Isaac Carrasco: «L’Erasmus+ per a mi ha estat una experiència increïble que mai oblidaré. M’ha aportat moltes coses enriquidores, entre algunes, que he pogut sortir de la meva zona de confort, explorar una cultura nova i diferent, i conèixer gent nova, amb la qual segueixo tenint molt bona relació dia a dia. Definitivament  recomano a tot aquell qui tingui l’oportunitat, que hi participi, perquè és una oportunitat única».

Cinta Garcia: « Per a mi l’Erasmus+ ha estat una experiència increïble. M’ho he passat molt bé i sento que sobretot també he après moltíssim. Haver tingut l’oportunitat d’experimentar com és una altra cultura en primera línia penso que ha sigut molt enriquidor per a mi. Al principi estava molt preocupada perquè pensava que no m’ho passaria bé, però no ha sigut així. Ha sigut meravellós en molts aspectes, una de les millors setmanes de la meva vida definitivament.»

(El contingut és responsabilitat del centre educatiu i ni la Comissió Europea ni el Servei Espanyol per la Internacionalització de l’Educació Sepie són responsables de l’ús que pugui fer-se de la informació difosa.)