Proves de competències bàsiques 4t d’ESO

El proper dimecres 12 i dijous 13 els alumnes de 4t d’ESO realitzaran les proves de competències bàsiques

Informació per l’alumnat

Per novè cop es fa una prova externa d’avaluació de tot l’alumnat de quart d’ESO de Catalunya, que afecta al voltant de 75.000 estudiants i més de 1.000 centres.
Perquè aquest esforç tan considerable sigui útil, i especialment per a tu, cal que t’hi impliquis i la facis el millor que puguis. Per això és essencial que tu, que n’ets
protagonista, tinguis ben clar en què consisteix i què s’espera de tu.
La prova té caràcter informatiu, formatiu i orientador per a l’alumnat i els centres. És una activitat educativa i, com a tal, té caràcter obligatori, atès que està configurada com un dret i un deure dels alumnes.
Per què es fa aquesta avaluació?
L’avaluació servirà per mostrar la situació del sistema educatiu català i la de cadascun dels centres, i això permetrà adoptar les mesures de millora adequades.
També et proporcionarà una informació que, juntament amb les que ja té el teu centre, t’ajudarà a orientar el teu futur en acabar l’escolarització obligatòria.
Quins apartats té cada prova?
Llengua catalana, llengua castellana  – 3 textos de comprensió escrita, 1 redacció
Llengua estrangera – (anglès, francès i alemany) – 2 textos de comprensió oral, 2 textos de comprensió escrita, 1 redacció
Matemàtiques Numeració i càlcul, Espai, forma i mesura, Canvi i relació, Estadística i atzar
Àmbit cientificotecnològic Explicació de fenòmens naturals i d’aplicacions tecnològiques, Interpretació d’informació de caràcter científic/tecnològic, Reconeixement dels aspectes principals de la investigació científica

Què avaluen les proves?
Les proves no avaluen tots els continguts i coneixements de quart d’ESO, només algunes de les competències que necessites, tant per seguir estudiant com per entrar en el món laboral: comprendre el que llegeixes, expressar-te amb claredat i correcció, tenir un nivell bàsic d’una llengua estrangera, saber resoldre problemes matemàtics semblants als que has de resoldre a la teva vida quotidiana i buscar solucions a situacions diverses amb l’ús del coneixement científic i tecnològic.

Com t’has de preparar per fer bé la prova?
La prova no requereix que estudiïs qüestions diferents i al marge de les que ja treballes a cada matèria. Convé que et familiaritzis amb el tipus d’exercicis i de preguntes de les proves. Al web del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu pots veure les proves dels anys anteriors, però sobretot fes cas de les indicacions del teu professorat.
Tindràs 60 minuts per fer cada prova, sense incloure-hi el temps dedicat a explicar les instruccions, excepte en la prova de llengua estrangera i en la cientificotecnològica, en què tindràs 15 minuts més.

També pots trobar informació al web del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu: http://csda.gencat.cat/ca/