Avui és Sant Albert Magne, patró de científics i científiques
Sant Albert el Gran (o Sant Albert Magne)
Va néixer a principis del s.XIII a Baviera i va morir el 15 de novembre de 1280, a la seva cel·la del convent de la Santa Creu de Colònia. Per aquest motiu, avui, dia central del mes de novembre, celebrem la diada de Sant Albert.
Va ser al 1941 quan Pius XII el va proclamar patró dels estudiants i estudiosos de les ciències naturals. Fins i tot se l’anomenà, i així el trobem repetidament citat, Doctor Universalis, per la vastitud dels seus interessos i del seu saber.
És un savi que té els títols de Doctor Universalis i Doctor Expertus, a més del de Gran.
Personatge del segle XIII, contemporani d’altres llumeneres (Ramon Llull, Tomàs d’Aquino, Alfons el Savi, Roger Bacon…), va ser professor a la Universitat de París, la més prestigiosa de l’època, i rector de la universitat de Colònia. El nostre dominicà va ser una autoritat en geografia, astronomia, física,metafísica, matemàtiques,medicina,
biologia, filosofia, teologia, i fins i tot jardineria. Interdisciplinari, tant escrivia sobre l’essència de Déu, sobre els minerals o sobre la reproducció dels insectes. És clar que en el seu temps passaven coses com que la zoologia era un branca de la teologia.

És tan voluminosa la seva obra que els seus editors diuen que encara tardaran 150 anys
més per a publicar-la tota. Algunes …..
Ciències físiques:
o Physicorum (3);
o De Coelo et Mundo (El cel i el món);
o De Generatione et Corruptione (La generació i la corrupció);
o Meteororum (4);
o De Mineralibus (Els minerals) (5);
o De Natura locorum;
o De passionibus aeris (9).
Biologia:
o De vegetabilibus et plantis (Els vegetals i les plantes) (10);
o De animalibus (Els animals) (11-12);
o De motibus animalium (El moviment dels animals);
o De nutrimento et nutribili (De nutrició i dels que es nodreixen);
o De aetate (L'edat);
o De morte et vita (La mort i la vida);
o De spiritu et respiratione (L'esperit i la respiració) (9).
Psicologia:
o De Anima(L'ànima) (5);
o De sensu et sensato;
o De Memoria, et reminiscentia;
o De somno et vigilia;
o De natura et origine animae;
o De intellectu et intelligibili;
o De unitate intellectus contra Averroistas (9).
Etc……..
I com ho va fer per a ser tan savi i fer aquest currículum?
Doncs……..,
per molts d’anys, Albert !!!



