CERIMÒNIA D’ENTREGA DELS PREMIS JOSEP PLA, FRANCESC ALSIUS i UN MÓN DE LECTORS

El passat divendres 27 d’abril es va portar a terme el lliurament de premis dels concursos literaris Josep Pla i Francesc Alsius, premi de poesia i el concurs de fotografia Un Món de Lectors. L’acte va començar a les 19:04 i va ser presentat per la directora del centre, la Teia Galí, qui va començar la seva presentació amb una sèrie d’agraïments cap a l’equip de personal docent de l’institut, els participants delsconcursos, el ponent Miquel Martín i a les entitats del poble que havien ajudat en la convocatòria de l’esdeveniment. Un cop conclosos els agraïments, va procedir a presentar breument al ponent Miquel Martín, escriptor d’obres com Cabells de Medusa o Llegendes del mar de la Costa Brava.  La directora ens va fer una introducció a com l’autor creu que els escriptors i la gent a qui li agrada escriure s’inspiren i per què escriuen, es van ressaltar conceptes com: la necessitat de la catarsi -l’acció de purificar l’ànima -, la  teràpia o fins i tot el simple hàbit d’escriure. Es va parlar també de la importància que li dóna Miquel Martín a les paraules del territori en què ens trobem: paraules autòctones que utilitzem dia a dia i que és necessari deixar-les per escrit per salvar-les de la seva extinció.

Tot seguit va començar la xerrada L’aventura d’escriure i el plaer de llegir de Miquel Martín, on es va parlar principalment del vincle que hi ha entre aquestes dues accions, ja que, com va dir l’autor de Cabells de Medusa, els bons lectors -aquells que llegeixen amb criteri- si volguessin escriure, les seves obres segurament serien considerades bona literatura. Es va parlar de Josep Pla, de Mercè Rodoreda i de Joan Vinyoli, tres escriptors catalans que van aportar obres magnífiques a la cultura catalana i que van enriquir el nostre llenguatge durant la seva vida. El ponent va citar a Mercè Rodoreda amb la frase “per escriure bé entenc dir amb la màxima simplicitat les coses més essencials”, per donar a entendre com ell intenta escriure i qui són les seves influències. Va concloure la xerrada amb la menció de la necessitat que tenim tots d’estimar les paraules i estimar el nostre vocabulari i, si pot ser, separar-nos del mal ús del vocabulari per preservar el seu sentit essencial.

Un cop va acabar la xerrada, es van portar a terme les entregues de premis. Es va començar amb l’entrega de cinc mencions especials a alumnes de primer de Batxillerat que havien aportat una fotografia al projecte Bookfriday; Nayara Valencia, Laia Garcia, Carla Hortal, Maria Cruz i Sònia Alsina. Seguidament, es van entregar els premis de fotografia Un Món de Lectors, on es demanava que els concursants apareguessin amb un llibre. Es van entregar tres premis a tres fotografies magnífiques: amb el tercer premi, la fotografia Llegint a través d’un mirall de Sara Domínguez (4t d’ESO); el segon premi se’l va emportar Rita Àlvaro (primer de Batxillerat) amb la seva fotografia M’esfumo; i el primer premi va ser atorgat a Marina Roqué, també de primer de Batxillerat, per Orgasmes cerebrals.

Un cop entregats els premis de fotografia literària, es va lliurar el Premi de Poesia a Gabriel Rosselló Salleras, per la seva obra Poemes algolàgnics, el Premi Josep Pla se’l va endur Jan Salvador Tutusaus pel seu escrit Pigment vegetal groc de natura flavonoide. I el premi local Francesc Alsius va ser entregat a Julià Martínez de segon de Batxillerat del nostre institut pel text Tots temem el temps.

Un cop acabada l’entrega de premis va agafar el torn de paraula l’exdirector del centre i inspector, Martí Fonelleres, que va ressaltar la necessitat de treballar l’expressió oral a les escoles i als instituts. La directora del centre es va prendre un moment per entregar un ram de flors a la Sra. Maria Juriol, vídua de Francesc Alsius. Abans del concert de flautes portat per l’escola de música L’Energia de Palafrugell, l’alcalde, Josep Piferrer, va dedicar unes paraules a la necessitat que tenim tots de llegir l’obra de Pla, per la cura amb què està escrita i, òbviament, per com aprecia el nostre territori.

Un cop acabat l’acte, les flautes de l’escola de música van interpretar dues cançons; River flows in you i City of Stars. Al final es va oferir un petit piscolabis per a tots els espectadors i participants de l’acte.

Júlia Freitas   (Primer de Batxillerat C)

Podeu descarregar-vos l’acta dels premis al següent enllaç: acta premis pla 2018