La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, en el seu article 98.1 diu:
“Els centres que presten el Servei d’Educació de Catalunya exerceixen l’autonomia organizativa per mitjà d’una estructura organitzativa pròpia i de les normes d’organització i funcionament.”
El DECRET 102/2010, de 3 d’agost d’autonomia dels centres educatius, en el seu article 5 assenyala:
“3. El conjunt de normes d’organització i funcionament del centre a què fa referència el capítol 3 d’aquest títol han de ser coherents amb els principis, valors, objectius i criteris educatius que el centre determini en el seu projecte educatiu.”
Per altra banda l’article 18, dedicat a les normes d’organització i funcionament del centre (aprovació):
“1. Els centres han de determinar les seves normes d’organització i funcionament.
2. Les normes d’organització i funcionament del centre han d’aplegar el conjunt d’acords i decisions d’organització i de funcionament que s’hi adopten per fer possible, en el dia a dia, el treball educatiu i de gestió que permet assolir els objectius proposats en el projecte educatiu del centre i en la seva programació anual.
3. El procediment per a la seva aprovació, prevista a la LEC, ha estat modificada per l’aplicació de la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, i ara recau sobre el Director del centre. En l’apartat del procediment de modificació de les NOFC d’aquest document s’hi especifica qui l’aprova.”
I l’article 19 dedicat a les normes d’organització i funcionament dels centres (contingut):
“1. En el conjunt de normes d’organització i funcionament del centre s’han de determinar:
a) L’estructura organitzativa de govern i de coordinació del centre, i la concreció de les previsions del projecte educatiu per orientar l’organització pedagògica, el rendiment de comptes al consell escolar amb relació a la gestió del projecte educatiu i, si escau, l’aplicació dels acords de corresponsabilitat.
b) El procediment d’aprovació, revisió i actualització del projecte educatiu.
c) Els mecanismes que han d’afavorir i facilitar el treball en equip del personal del centre.
d) Les concrecions que escaiguin sobre la participació en el centre dels sectors de la comunitat escolar i sobre l’intercanvi d’informació entre el centre i les famílies, col·lectivament i individualitzadament, així com els mecanismes de publicitat necessaris perquè les famílies puguin exercir el seu dret a ser informades.
e) L’aplicació de mesures per a la promoció de la convivència i dels mecanismes de mediació, així com la definició de les irregularitats en què pot incórrer l’alumnat quan no siguin greument perjudicials per a la convivència i l’establiment de les mesures correctores d’aquestes irregularitats i les circumstàncies que poden disminuir o intensificar la gravetat de la conducta de l’alumnat.
f) En els centres privats sostinguts amb fons públics, les funcions atribuïdes al claustre del professorat i l’estructura i funcions dels òrgans de coordinació docent i de tutoria.
g) La resta d’elements necessaris per a l’organització i funcionament del centre d’acord amb el contingut d’aquest Decret.”
Aquestes normes d’organtizació i funcionament del centre i la seva aplicació es desenvoluparan tenint sempre present els principis generals següents:
- El desenvolupament de l’educació i la convivència dins un marc de tolerància i respecte a la llibertat de l’individu, a la seva personalitat i conviccions, que no podran ser pertorbades per cap tipus de coacció ni obligació d’assumpció d’ideologies o creences determinades.
- El dret de tots els membres de la comunitat escolar a intervenir en les decisions que els afectin mitjançant els seus representants lliurement elegits pels òrgans col·legiats de control i gestió.
- L’orientació dels alumnes perquè puguin assumir progressivament la responsabilitat de la seva pròpia educació i de les activitats complementàries de tipus cultural i associatiu, recreatiu o similar que aportin un enriquiment a la seva educació i formació.
- El dret de tots a expressar el seu pensament, idees i opinions, amb respecte a les llibertats acadèmiques que corresponen als professors, sense utilitzar mai el saber com a mitjà de dominació o manipulació dels alumnes.
- Assegurar l’ordre intern que permeti assolir amb major plenitud els objectius educatius del centre escolar.
- Assegurar el correcte compliment de les normes vigents que permetin el respecte dels drets dels individus components de la comunitat escolar.
- Vigilar el compliment dels deures i obligacions inherents als drets de cadascun dels individus components de la comunitat escolar.
- Vigilar, avaluar i sancionar les normes d’organtizació i funcionament del centre, sempre amb un esperit de comprensió i de recerca de solucions per damunt de la repressió i el càstig.
- Despersonalització de les accions punitives, quan s’hi arribi com a darrera via de solució, fent comprendre als individus de la comunitat escolar que l’ordre i la disciplina, tant com les pròpies accions sancionadores per al seu manteniment, són una necessitat imprescindible per a la marxa i el desenvolupament de la tasca educativa en l’àmbit de l’escola.
- Autoavaluació i proposició d’esmenes o variacions a les presents Normes, segons s’evolucioni i s’adapti a la realitat escolar, cercant sempre el millor ús diari i la millor operativitat en la consecució dels objectius educatius, i sempre a proposta i amb l’elaboració i aprovació dels òrgans establerts, tan col·legiats com unipersonals.
- Coordinar l’exercici de les llibertats acadèmiques dins el marc dels òrgans col·legiats de gestió, unipersonals de gestió i dels equips educatius i del PEC.
Entenem les normes d’organització i funcionament del centre com una eina que ha de servir per regular la vida interna del centre, i establir de forma clara i coherent les relacions entre els diferents sectors que formen part de la comunitat escolar, plasmant les regles que obliguin a tots els qui d’una manera o altra participin en l’acte educatiu, i garanteixin al mateix temps els drets que igualment la legislació vigent els atorgui. A més haurà d’estructurar les normes tècniques, funcionals, pedagògiques i administratives del centre i harmonitzar les postures de tots els sectors que hi tenen incidència.
Les normes d’organització i funcionament del centre, en el seu desig per regular la realitat de tot el que envolta el procés educatiu, han de ser capaces d’ajustar-se a aquesta realitat i disposar dels mecanismes adequats per modificar-se i canviar quan aquesta realitat es modifiqui. Per tant, tindran sempre en aquest sentit un cert caràcter de provisionalitat. El procediment de modificació i d’aprovació és el que s’especifica en els apartats 134-136 d’aquest document.
L’aplicació de les normes d’organtizació i funcionament del centre afecta tots els integrants de la comunitat educativa de l’institut El Foix, de Santa Margarida i Els Monjos.
Aquests membres integrants seran els següents:
- Alumnes inscrits en aquest Institut des de la seva matriculació o integració al centre fins a la seva baixa o cessament, sigui per fi d’estudis i escolarització o per raó de qualsevol tipus de trasllat.
- Professors en funcions al centre en qualsevol de les seves modalitats: definitius, provisionals, interins, substituts, etc.
- Pares, mares o tutors legals d’alumnes des del moment de la matriculació del seu fill o filla, fins a la seva baixa, i amb possessió de la pàtria potestat sobre ells.
- Personal no docent, subaltern o administratiu, o contractat per empreses de serveis (administratius, vetlladors, TIS, personal de cantina, bibliotecari…).
El seu àmbit d’aplicació serà:
- Qualsevol lloc on s’esdevingui un fet que s’ha originat en el centre o que ha incidit en la convivència del centre, si s’escau.
- L’edifici propi de la comunitat escolar.
- Qualsevol lloc o edifici on s’hagués desplaçat la comunitat escolar en la seva totalitat o un grup disgregat ( curs, nivell, grup menor, …) amb l’entitat i representativitat que li és pròpia.


