Xerrada de Jordi Casals a 1r ESO

El dimecres 29 de març els alumnes de 1r d’ESO i el professorat de català van anar a la capella de Santa Clara per conèixer l’escriptor Jordi Casals, autor del llibre Fes picar els anells, que els alumnes han llegit el segon trimestre.

En l’exposició, primer l’autor va començar parlant del tipus de llibres que llegia quan era petit. Va explicar que li agradaven molt els còmics de superherois, en especial els de Marvel. També va comentar que tenia una banda de rock i que quan anaven a fer concerts pel camí es dedicava a explicar històries als seus companys. Un dia un amic seu li va proposar que escrivís aquelles històries que explicava i així es va convertir en escriptor. Fes picar els anells és el seu primer llibre per a joves; abans havia escrit novel·les per a adults, en català i castellà. Va escriure aquesta novel·la juvenil perquè els seus fills volien llegir els seus llibres. En la xerrada també va detallar com escrivia. Ell es considera un escriptor de mapa, és a dir, quan escriu té planificada abans tota la història. En la segona part de la trobada, els alumnes van poder fer preguntes a l’autor sobre el llibre i alguns li van demanar que els dediqués el llibre.

Pel que fa a la valoració del llibre per part de l’alumnat, tot i que al principi de la lectura, mirant el dibuix de la portada, els alumnes pensaven que es tractaria d’un llibre molt infantil, a la gran majoria els ha agradat i pensen que és adequat per la seva edat, tant pel contingut com pel gènere (aventures, intriga, policíac, fantàstic…). Destaquen que el llibre també és interessant perquè adequa a la seva edat temes seriosos com la possibilitat que es pugui trencar l’ordre mundial o el control per part de les autoritats.

Molts alumnes coincideixen a dir que són molt originals els elements sobre els quals gira la història: els anells. D’altres estudiants proposen canviar aquest objecte i utilitzar-ne d’altres com bolígrafs o sabates. Dels personatges, en destaquen que s’han pogut identificar amb l’Eva o que, tot i ser molt joves, són molt madurs.

El llibre acaba amb un final obert, cosa que ha agradat a uns alumnes i no tant a altres que s’estimen més les històries amb finals resolts.