Conferència de la Universitat de Girona sobre Gabriel Ferrater

El passat dimarts 25 d’octubre els alumnes de batxillerat de Literatura catalana, Literatura universal i Creació Literària vam tenir l’honor d’assistir a una conferència sobre el poeta Gabriel Ferrater a càrrec d’Anna Perera Roura, post-doctorada del grau de Llengua i cultura catalanes de la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona.

Aquest any es commemora el centenari del naixement del poeta, un dels primers poetes moderns de la literatura catalana de la postguerra. La conferència s’inclou en el treball de la poesia per part d’aquestes tres matèries i es complementa amb una activitat d’scape room sobre el mateix autor organitzada per la biblioteca de Castelló d’Empúries que es durà a terme el mes de novembre.

Per trencar el gel vam començar comentant les coses que sabíem de Gabriel Ferrater, incloent les dades més biogràfiques i personals, i les curiositats que havíem trobat mentre ens documentàvem.

Tot seguit se’ns va presentar una línia del temps sobre la vida de l’autor, marcada per la guerra civil i la dictadura franquista. El pare del poeta estava implicat en el món de la política i la família va haver d’exiliar-se a França. En tornar, la situació econòmica va ser molt difícil i això va portar al suïcidi del pare. Totes aquestes experiències van marcar Ferrater i anys més tard aquest les va reflectir en la seva poesia. Per exemple, en els seus poemes va parlar de ser adolescent durant la guerra civil i com en aquell moment l’atenció dels adults en altres temes li va permetre gaudir de llibertat.

Sobre les seves obres (Da nueces pueris, Menja’t una cama, Teoria dels cossos i el llibre que les recull totes, Les dones i els dies), es va comentar en quina etapa de la seva vida van ser escrites, quins temes tractaven i des de quina visió ho feien. La seva última publicació, Les dones i els dies, que es considera la seva obra més important, indica en el títol dels dos grans temes de la seva poesia: les dones i el pas del temps.

En la segona part de la conferència se’ns van mostrar exemples de poemes que vam llegir comentar per entendre què ens semblava que volia expressar l’autor. Cada poema tenia un significat i l’Anna ens va ajudar a descobrir-lo.

La xerrada ens va semblar molt interessant, perquè va condensar molta informació d’una manera efectiva; a més, l’anàlisi dels poemes entre l’explicació dels seus llibres i els temes que tractava van fer la xerrada més amena i entenedora.

De la conferència en volem destacar el tracte, la il·lusió, la passió i la implicació personal amb què la conferenciant s’explicava; que va ser molt pràctica, i també el fet que ens apropa als joves a interessar-nos més per la literatura catalana i conèixer més autors literaris. Als alumnes de creació literària els va interessar especialment l’anàlisi de l’estil del poeta, ja que ells també estan treballant com desenvolupar el seu propi estil escrivint.

En general, va ser una bona xerrada, vam aprendre més coses de Gabriel Ferrater gràcies a la bona presentació i explicació de l’Anna, cosa que volem agrair-li.