“Júlia”, d’Isabel-Clara Simó

Ara fa un mes va morir l’escriptora catalana Isabel-Clara Simó (Alcoi, 1943 – Barcelona, 2020), autora de més d’una cinquantena d’obres, la majoria de les quals narratives i, concretament, novel·lístiques. Aquesta alcoiana instal·lada a Catalunya va visitar el nostre institut a principis dels anys noranta del segle passat, quan l’alumnat del BUP d’aleshores llegia una novel·la seva, Júlia (1983), de la qual va venir a parlar i que ara us presentem.

La novel·la duu com a títol el nom de la protagonista, una jove obrera d’Alcoi, una localitat alacantina on la revolució industrial del final del segle XIX va tenir força importància. L’amo d’una fàbrica tèxtil se n’enamora, però la noia no és acceptada ni per la família ni per la classe social del marit. L’amor i l’odi lluiten en el marc de la revolta dita “del petroli” de 1873. La batalla entre anarquistes, federals, capellans, burgesos i obrers està servida. Per això l’obra, que té una trama que atrapa, és il·lustrativa d’un cert moment històric (que l’alumnat de 2n de Batxillerat coneix bé) i també d’una mentalitat que tendia a discriminar les persones per la classe social i pel gènere. Us proposem de llegir aquesta novel·la i de veure com ha evolucionat la nostra societat i si ho ha fet de manera suficient. I, si ara no ho feu perquè esteu molt embolicats amb el curs, que ho feu tranquil·lament a l’estiu. Com a homenatge a Isabel-Clara Simó, que fa vora trenta anys va visitar-nos, i per passar-vos-ho bé amb la lectura en si mateixa.