Dia de les Biblioteques

La Direcció General del Llibre, del Còmic i de la Lectura impulsa la celebració del Dia de les Biblioteques aquest 24 d’octubre de 2023. Nosaltres hem volgut parlar de la nostra biblioteca i del que significa per a nosaltres. La biblioteca escolar en un centre de secundària no és simplement una habitació plena de llibres. És un lloc fonamental en el procés educatiu i en la vida dels estudiants. Encara que a primer cop d’ull pugui semblar simplement un espai de silenci i lectura, té un significat molt més profund. Primer i abans de res, la biblioteca és una eina educativa. Proporciona accés a una varietat de recursos que secunden i complementen el currículum escolar. Ja sigui amb novel·les, revistes o recursos digitals, els estudiants tenen a la seva disposició una àmplia gamma de materials que els ajuden a comprendre millor les seves matèries i a desenvolupar habilitats de recerca i lectura crítica.

“La biblioteca per a mi és un lloc on pots emportar-te un llibre i després tornar-lo i així no cal comprar-lo. Però és molt més que això. En realitat és un lloc on pots estar tranquil llegint, estudiant o fent els deures. També es podria dir que és silenciós, perquè així no molestem les persones que estan llegint o estudiant. A més jo diria que és un lloc on crec que d’alguna manera respectes les persones que llegeixen o estudien.” Anònim (2n de batxillerat)

En l’enrenou diari de la secundària, amb horaris atapeïts, la biblioteca ofereix un respir. És un lloc on els estudiants poden prendre’s un moment per a relaxar-se, reflexionar o simplement desconnectar. El lloc ideal per a concentrar-se en els seus estudis sense distraccions.

“Per a mi, una biblioteca és un lloc on estudiar tranquil·lament i sense interrupcions. Em puc concentrar en la feina que faig i, a les hores lliures que tinc, aprofito per fer deures. Aquest espai és perfecte per estudiar sense cap mena de distracció.” Anna Ariza (1r de batxillerat)

També és un espai on els estudiants poden explorar els seus propis interessos. Poden descobrir nous autors, temes o gèneres que no formen part del currículum, però que desperten la seva curiositat i passió per l’aprenentatge.

“Per a mi la biblioteca és un espai on aprofito el silenci per concentrar-me i sentir-me bé amb la meva productivitat. Considero que és un lloc amb una energia carregada de coneixement, històries, paraules… i d’alguna manera (misteriosa) contribueix a l’estudi, aprenentatge i relaxació de la ment. És un lloc per desconnectar del món exterior i connectar amb alguna cosa en concret, ja sigui escriure, llegir, dibuixar…” Martina Casanovas Campos (1r de batxillerat)

Més enllà de la lectura i l’estudi, la biblioteca també serveix com a punt de trobada. Els estudiants poden treballar en grup, discutir projectes o fer els deures.

“La biblioteca, per nosaltres, és l’espai del coneixement. El lloc on, a més de riure silenciosament, estudiem.” Alumnes de 1r de batxillerat

La biblioteca escolar en un centre de secundària és un component essencial de l’entorn educatiu. És un espai que afavoreix la curiositat, la reflexió i la interacció social. Un lloc que nodreix tant la ment com l’esperit.

“Para mí las bibliotecas son un sitio en el que puedo encontrar libros y revistas interesantes en los que nunca me fijaría si estuviesen en una libreria. Llevo yendo a la biblioteca desde que era pequeña y creo que ha influido mucho en mi forma de pensar. Quizás si no fuese por ella ahora no me gustaría leer y mis opiniones y forma de ver el mundo serían completamente diferentes. Los libros y textos que lees influyen mucho en cómo piensas y en lo que opinas y te ayudan a plantearte cosas en las que no pensarías normalmente. ” Anònim (4t d’ESO)