Avui, Diada de Sant Jordi, hem presentat a 1r de Batxillerat el racó Josep Catà/Antonio Muñoz.
La nostra Biblioteca ha incorporat al seu fons els llibres procedents de la donació que en va fer l’Antoni Muñoz i una petita joia: l’hemeroteca microfilmada que al llarg de molts anys va anar recopilant en Josep Catà mogut pel “desig d’estar al dia” i de la qual tant se’n van beneficiar nombrosos treballs de recerca abans de la seva jubilació.
A l’acte, la Regina Carrete, secretària i professora d’història del nostre centre, ha explicat als alumnes la importància que per a l’institut van tenir les figures d’en Josep Catà, catedràtic d’història i d’Antoni Muñoz, catedràtic de matemàtiques.
A la seva dissertació, la professora ha parlat també dels estudis que tots dos van dur a terme sobre la Guerra de Secessió i que van cristal·litzar en la publicació de tres llibres
La traïció anglesa. Comerç colonial i destrucció de la sobirania catalana (1706-1715), Llibres de l’Index (2000)
Aquest llibre mostra el preu de l’abandonament de Catalunya pels anglesos i la importància de la diplomàcia de Felip V per aconseguir fer un tomb en la difícil situació política en què es trobava el 1709. El llibre planteja que la política espanyola no va anar sempre a remolc de la de Lluís XIV sinó que va gaudir d’un cert marge d’independència. Bergheyck fou la peça fonamental en aquest canvi de rumb en el moment en què va proposar oferir als enemics anglesos i holandesos millors avantatges comercials que als aliats francesos. Bergheyck va reblar el clau quan va aconsellar al Borbó espanyol no consentir que el monarca francès negociés en el seu nom les ofertes comercials americanes.Tot aplicant aquests principis, Monteleón, ambaixador espanyol a Londres, va negociar directament amb el govern tori anglès, però afegint, com a condició prèvia, que Felip V tingués les mans lliures per poder esclafar el poble català i les seves constitucions.
Repressió borbònica o resistència catalana, Muñoz Cata editors (2005) on els autors van recopilar del fons dels arxius borbònics els documents originals que documenten i ens descobreixen la terrible repressió que Felip V de Castella va desfermar sobre Catalunya.
Ambaixadors catalans a Madrid. Els inicis de la guerra de separació (1640-1641) R. D. EB. (2015).
El 1640, la Junta de Braços del Principat envià a Madrid diversos ambaixadors per aconseguir la llibertat del diputat militar Francesc Tamarit, empresonat a perquè havia defensat que les tropes de Felip IV respectessin les Constitucions catalanes.



