L’INS a la setmana de la ciència

Els alumnes de la branca científicoimg_20161116_121043tecnològica han assistit avui, dia 16 de novembre, a una xerrada a la sala setmnFrancesc Buireu, de la qual us en fem arribar un breu resum. Que la xerrada ha resultat molt interessant no hi ha dubte, només cal fixar-nos en l’ampli torn d’intervencions i preguntes que s’han realitzat al final de l’exposició del jove ponent.

La xerrada tractà sobre:

Les diversitat de l’ADN entre els humans permet traçar esdeveniments concrets en la història de la humanitat i revela un llegat global de migracions i mestissatge continuu.

Tots els humans ens assemblem molt entre nosaltres. De tota la seqüència d’ADN, només un 0,01% pot variar entre dues persones. D’aquesta petita part de l’ADN, el 98% descriu les singularitats de cada persona i només un 2% és diferent segons els orígens de cadascú. Tot i així, si ens focalitzem en aquesta petitíssima part i n’estudiem les diferències i semblances entre diferents parts del món podem dibuixar un gran arbre genealadnògic de tota la humanitat i reconstruir la seva història: quan i com els humans van anar poblant tot el món des que van evolucionar a l’Àfrica fa 200.000 anys.

Quan dues poblacions d’orígens diferents es troben i tenen descendència en comú, el seu ADN es barreja en la generació que neix de la trobada i a mesura que les generacions passen, a conseqüència de la recombinació genètica, es va mesclant donant lloc a un ADN mosaic format per peces de les poblacions ancestrals intercalades, que a cada generació són més i més curtes. Mesurant la llargada d’aquestes peces d’ADN amb eines bioinformàtiques podem saber quan temps fa que dues poblacions d’orígens diferents es van mesclar i quines van ser. D’aquesta manera hem descobert que la història de la humanitat és plena de migracions constants encadenades i mestissatge continuu entre poblacions (també amb els Neandertals!).

Per saber més… sobre el Currículum Vitae del ponent:

Àlex Mas Sandoval, 28 d’octubre del 1989

Doctorand a la Universitat Pompeu Fabra i a la Universidade Federal do Rio Grande do Sul al Brasil, amb el xerradasanprojecte de tesi Diversitat genètica, selecció i història demogràfica de les poblacions natives d’Amèrica del Sud.

Biòleg evolutiu i bioinformàtic. Em dedico a la reconstrucció de la història genètica dels humans, amb l’objectiu de revelar esdeveniments demogràfics i evolutius desconeguts mitjançant eines bioinformàtiques. interessat en la petjada antropològica al genoma.

Llicenciat en Biotecnologia per la Universitat Autònoma de Barcelona, 2012. Màster en Bioinformàtica per a les Ciències de la Salut, 2014.

He treballat com a biotecnòleg en vàries empreses biotecnològiques.

Durant el 2010 i el 2011 vaig dissenyar i dinamitzar tallers de ciència per fomentar la inquietud científica en adolescents de 4t d’ESO en diverses escoles de Rubí, en el marc del programa CROMA, promogut per la Fundació Autònoma Solidària de la Universitat Autònoma de Barcelona.