Protocol de vagues d’alumnat

PROTOCOL DE VAGUES D’ALUMNAT

1- Els alumnes de 1r i 2n d’ESO no tenen dret a vaga. Per tant, han d’assistir al centre amb normalitat. Les absències justificades per les famílies no seran acceptades.

2- Els alumnes de 3r i 4t d’ESO tenen dret a vaga sempre que compleixin els tres requisits que es detallen tot seguit:

• Cal que els delegats/des comuniquin, en hores no lectives, a la direcció del centre la seva intenció de dur a terme la vaga amb una antelació mínima de 48 hores abans de la convocatòria.

• Cal que, com a mínim, un 60% del grup – classe aprovi unànimement l’adhesió a la jornada de vaga, per votació i argumentant els motius. Tot plegat, i per escrit, els delegats/des de grup lliuraran a la direcció del centre l’acta de la votació i el plec de motius.

• Cal que les famílies ho autoritzin per escrit al centre, fent ús d’un dels models habituals per a justificar les faltes d’assistència, amb prou antelació.

3- Pel que fa als alumnes de Batxillerat, cal que els delegats/des comuniquin, en hores no lectives, a la direcció del centre la intenció de cada grup, resultat de la corresponent reunió.

4- L’alumnat amb dret a vaga podrà exercir-lo cada vegada que un sindicat d’estudiants en convoqui.

5- Es constituirà un conjunt d’enllaços sindicals de centre, integrat per alumnat voluntari de l’institut, i afiliat a un sindicat concret dels quals en seran els representants, que informarà tant a la direcció com als seus companys, en horari no lectiu i amb prou antelació, de les característiques de la convocatòria – data i motius – cada vegada que el sindicat de representació convoqui una vaga.

6- Si la vaga convocada no ho és pel sindicat representat, els enllaços sindicals només comunicaran al centre, també amb prou antelació, la jornada de vaga, però sense informar-ne directament a l’alumnat. Podran fer ús de cartells, de xarxes socials o de la web del centre per a desenvolupar aquesta funció.

7- Si amb antelació al coneixement de la convocatòria de la jornada de vaga hi ha programades activitats de centre – sortides, xerrades, exàmens, etc. -, les esmentades activitats es desenvoluparan tal i com van estar programades per part de l’alumnat que no segueixi la vaga, i es recuperaran per part de l’alumnat que s’aculli al seu dret a vaga, exceptuant aquelles activitats que no s’hagin pogut realitzar pel fet de suposar un desemborsament econòmic previ.

8- Si es coneix la data de la convocatòria de vaga amb prou antelació i aquella jornada no hi ha programades activitats de centre, no se’n programaran de noves.

9- L’alumnat que s’aculli al seu dret a vaga ho farà durant tota la jornada, de manera que no s’admetrà que assisteixi selectivament a unes sessions lectives i a unes altres no.

10- És recomanable que l’institut programi, d’acord amb els enllaços sindicals, accions educatives populars (preparació i lectura de manifestos, etc.)si ho creu convenient, que reforcin la jornada de vaga i potenciïn en l’alumnat un veritable criteri crític i ben fonamentat en la informació al seu abast, alhora d’exercir el seu dret a vaga, més enllà de considerar la jornada com un mer dia festiu.