Ja són aquí les òlibes!

El passat dia 8 de març van arribar, com cada any, les noves òlibes al nostre institut. Una quinzena dels alumnes de l’IES Antoni Torroja participem en el hacking, un projecte que es basa en la cria de polls d’òliba.

El hacking és una tècnica utilitzada per reintrodiur espècies animals en algun indret. Consisteix a criar uns pollets d’òliba en una caixa-niu situada en unes golfes, amb la intenció que creguin que és el seu niu veritable.

Els pollets dòliba ja són a les golfes de ledifici
Els pollets d'òliba ja són a les golfes de l'edifici

Els polls ens els porten des del Centre de Recuperació de Fauna de Vallcalent (Lleida),on els seus progenitors estan en captivitat. Així nosaltres col•laborem en la recuperació de l’espècie a la nostra comarca.

Quan les òlibes tenen unes sis setmanes són traslladades a l’institut, les col•loquem en una caixa-niu i cada dia els donem pollets de pollastre morts i els netegem el niu. Aquest projecte es basa en que els alumnes que s’ofereixen voluntaris per col•laborar-hi criïn les òlibes des de ben petites i quan son grans siguin alliberades.

El hacking és important tan perquè els alumnes prenguem consciència sobre l’estat dels animals en perill d’extinció i, a la vegada, ajudem l’espècie perquè es pugui recuperar.

Les òlibes són animals nocturns i, generalment, cacen rosegadors. Habiten en campanars i en cases de pagès deshabitades. Però ara aquests llocs on les òlibes feien el niu han disminuït molt i, per tant, els animals cada cop tenen més dificultat per niar i criar els polls.

Els alumnes que participen aquest curs en el Projecte Òliba

Actualment estem criant tres pollets que ara tenen un mes i mig; encara tenen molt plomissol. D’aquí a unes tres setmanes començaran a volar per les golfes i, al cap d’uns dies, ja les podem alliberar.

Amb aquestes tres òlibes d’enguany, ja seran 25 les òlibes criades i alliberades al nostre institut dins aquest programa, que vam iniciar durant el curs 2004-2005.

Si voleu veure més fotografies (s’actualitza setmanalment), podeu fer clic aquí.

Xavier Miró i David Mora