Mesura de l’angle d’inclinació de la Terra

Aprofitant que ahir 21 de desembre era el solstici d’hivern, els alumnes de 1r de BATX dirigits pel professor Jordi Marín van mesurar l’ombra d’un llapis a les 12 h 05′ hora solar, que és quan el Sol estava més al sud geogràfic de La Ràpita.

Sabent l’alçada del llapis i la seua ombra, han pogut calcular l’angle format entre un raig de Sol que passa per la punta del llapis i el mateix llapis (el raig que projecta l’ombra). Aquest angle és igual a la suma de la latitud del lloc on es mesura i l`’angle d’inclinació de l’eix de rotació de la Terra. La latitud la van prendre del Google Maps.

Fets els càlculs els alumnes van obtenir un angle de 22,6º. Com el valor real és de 23,4º, l’error comés en el càlcul va ser aproximadament d’un 2%, la qual cosa és acceptable amb els mitjans emprats.

Amb aquesta activitat els alumnes van posar en pràctica coneixents de trigonometria amb molt d’interès.