LA GAMIFICACIÓ ARRIBA A 1r DE BATXILLERAT B DE L’INS ELS ALFACS AMB LA UNIVERSITAT DE BARCELONA I LA UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI

Núria Gil Duran

El Grup de recerca DHIGECS (Didàctica de la Història, la Geografia i les Ciències Socials) de la Universitat de Barcelona ha escollit tres instituts de secundària arreu de Catalunya. Un d’ells és l’institut ELS ALFACS de Sant Carles da la Ràpita.

La professora Núria Gil (institut Els Alfacs i URV), membre del Grup de Recerca DHIGECS (UB) ha conduït el projecte THE MAZE a l’institut realitzant 12 sessions durant el 3r trimestre dins de l’assignatura Història del Món Contemporani.

THE MAZE no és una unitat didàctica convencional. És un emocionant viatge a través del temps i l’espai concebut com un joc de rol on els estudiants són els protagonistes.

L’objectiu d’aquesta unitat didàctica és facilitar la reflexió sobre algunes preguntes que avui són de molta actualitat, com ho eren fa 2.500 anys. Com construïm un nosaltres, el grup al qual pertanyem i amb el qual ens identifiquem; i com construïm un ells, a partir d’aquells grups amb els quals ens sentim diferents? De quina manera, amb quins instruments socials, donen forma els grups humans a aquesta diferenciació entre el que defineix al grup i tota la resta que queden exclosos de la comunitat?

Podem recórrer perfectament tota la història de la humanitat. Però concretarem les preguntes que formulem en tres moments temporals.

Primer tractarem el món antic, amb especial atenció a les darreres dècades de l’Imperi Romà i la caiguda davant la pressió dels bàrbars. Posteriorment, ens centrarem en les idees que, a mitjans del segle XX, varen portar la creença  a la superioritat de la raça ària durant l’època de la Alemanya nacionalsocialista, veient com van sorgir els camps de concentració, ja al 1933, i després els camps d’extermini, des de 1941.

Finalment, per a intentar orientar-nos cap a situacions del nostre present,  intentarem pensar el nostre món a partir dels relats distòpics, és a dir, a partir de les ficcions sobre com podríem arribar a ser en un futur si s’accentuen alguns dels fets que ja es donen en el nostre present. Las distopies són ficcions que ens parlen d’un món que encara no és, però són també una seriosa advertència sobre la nostra situació actual.

Aquest unitat didàctica és como un joc de rol, i també utilitza el joc online ClassCraft, que permet desenvolupar, a través de nivells, un avatar lúdic que crea l’alumne, la pròpia identitat en un món de ficció.

Al finalitzar, cada bloc de continguts, hi ha una sèrie de missions a realitzar. Cadascuna porta associada un número de Punt d’ Experiència (PE) que  permet progressar en el joc. Atenció! Les Main Quest són les missions més importants, completar-les és la via més ràpida per a pujar de nivell. Las Side Quest són missions addicionals  per als més valents. En alguns casos s’han de creuar el portals  en forma de codi QR, que es troben al «Quadern THE MAZE» de l’alumne.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>