Aula d’acollida

aulaacollida

En els darrers anys, un dels canvis més importants i significatius que es van produir als centres educatius va ser l’arribada continuada d’alumnat procedent d’arreu del món. Davant d’aquesta realitat, el Departament d’Educació va posar en funcionament, el curs 2004-2005, les aules d’acollida com una resposta a aquest repte educatiu. Cal entendre l’aula d’acollida com un marc de referència i un entorn de treball obert dins del centre educatiu que facilita l’atenció immediata i més adequada de l’alumnat nouvingut i que ajuda a resoldre les inquietuds del conjunt de professors davant la nova realitat.

Una aula d’acollida que pretén donar una atenció de qualitat a les necessitats primeres de l’alumnat nouvingut, en l’aspecte emocional, curricular i d’aprenentatge del català, llengua vehicular de l’ensenyament.

Història

L’aula d’acollida de l’Institut Severo Ochoa va començar justament el curs 2004-2005. Es va iniciar amb l’objectiu d’acompanyar l’alumnat nouvingut a la nova realitat sociolingüística i preparar-lo per assolir les competències bàsiques per a la seva integració curricular.

L’aula d’acollida des de l’inici ha estat recolzada per un assessor de llengua, interculturalitat i cohesió social (LIC) que el Departament d’Educació proporciona.

Vol ser un enllaç entre les famílies migrades i el centre educatiu.

Des d’aquesta aula d’acollida es fa un acolliment i un seguiment tutorial individualitzat i destinat a resoldre les necessitats tant curriculars com emocionals de cada alumne.

Al centre, l’acollida es planteja a partir d’un protocol establert. És un protocol que s’entén com una manera de veure o intuir les necessitats de l’alumne que acaba d’arribar. A través d’aquest protocol s’intenta conèixer l’alumne/a i la seva situació per poder-lo acompanyar durant tota l’etapa educativa.

Etapes

L’acollida inicial consta de diverses etapes:

• Una entrevista inicial amb la família. En aquesta entrevista s’explica a grans trets el sistema educatiu de Catalunya, els horaris de l’escola, el perquè el seu fill haurà d’anar a l’aula d’acollida… Al mateix temps es mira de determinar la situació en què es troba la família, si necessitaran beques per a llibres, beques de menjador, ajuts per les sortides que té previstes el centre, etc.
  • Unes proves inicials per saber el nivell acadèmic en què es troba l’alumne. Pot semblar una mica fred però també es una primera presa de contacte amb l’escola, amb els companys, ja que prèviament hi ha una presentació, un primer contacte.
  • Elaboració de l’horari. És també molt curós ja que s’intenta que l’alumne romangui a l’aula d’acollida les mínimes hores possibles, d’acord amb les seves necessitats i que pugui fer el màxim d’activitats amb els seus companys de grup per tal que se senti el més aviat possible com un més de la classe.

Aquí topem amb la primera dificultat, no sempre es fàcil sensibilitzar els nois i noies per que acullin bé un alumne nou que parla poc o gens (per problemes de llengua) i se sent insegur i perdut.

Al centre, la tutora de l’aula d’acollida és el primer referent que té l’alumne nouvingut, n’és el primer contacte. Tot seguit, després de conèixer l’aula d’acollida i els seus alumnes es presenta a la tutora de l’aula ordinària així com a la resta dels seus companys de classe. Ara bé, l’acollida de l’alumnat nouvingut no pot ser delegada exclusivament al tutor o tutora de l’aula d’acollida i ha de ser feina de tots.

Els alumnes de l’aula d’acollida del Severo Ochoa provenen d’Amèrica Llatina, el Magrib, Europa de l’Est, Xina i Àfrica Occidental.

Fins ara, l’experiència de l’aula d’acollida a l’Institut Severo Ochoa ha estat positiva i exitosa. Els alumnes nouvinguts s’incorporen a l’aula d’acollida per adquirir les competències bàsiques (comprensió oral, comprensió escrita, expressió escrita, comprensió escrita) durant unes hores, depenent de les seves necessitats i progressivament es van incorporant a l’aula ordinària.

Hi ha alumnes que van passar per l’aula d’acollida, que no sabien ni català ni castellà i que ja estan a la universitat estudiant una carrera. Altres s’han incorporat a cicles professionals, i altres ja han acabat l’ESO.

Amb alguns alumnes vam fer una pel·lícula en la que explicàvem d’on venien, quins problemes tenien, que els agradava, etc. Es pot veure a: