PLOGGING INS SERÒS

1ª Cursa d’orientació i neteja de l’entorn de l’INS Seròs

Acció local pensant en global

@residuscat #letscleanupCat #cleanupeurope #LCUE

L’INS Seròs hem participat per segon cop en el Projecte Let’s Clean Up Europe!, el dia 17 de juny, per celebrar el Dia del Medi Ambient.

Enguany, aquesta actuació ha estat organitzada conjuntament pel departament d’Educació Física i la Comissió Escoles Verdes. L’activitat ha tingut el format de cursa d’orientació Plogging, adreçada a tota l’ESO i amb una durada de dues hores.

D’acord amb aquest projecte, dins del marc del programa LIFE+ de la Comissió Europea i organitzat dins l’Agència Catalana de Residus, hem organitzat una acció que consisteix en netejar un entorn públic fent esport per mostrar a la població el volum de residus que generem, conscienciar de la necessitat de preservar els entorns naturals i fer una gestió adequada d’aquests residus. A més, volem promoure gestos quotidians per evitar produir-los.

Per tant, és un servei comunitari que té la finalitat principal de garantir que els estudiants experimentin i protagonitzin accions de neteja d’espais naturals propers, mantinguin un compromís cívic, quedin conscienciats de la quantitat de residus que es llencen a la natura de manera incontrolada i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. D’aquesta manera treballem l’ODS 17!!

Tota la informació d’aquest projecte la podeu trobar a la web: http://residus.gencat.cat/ca/ambits_dactuacio/prevencio/setmana_europea/lets_clean_up_europe/

L’alumnat de l’INS Seròs es va dividir en dos grans grups, per fer la cursa plogging en dos zones diferents:

• primer cicle – els camins de l’horta propers al poble
  • segon cicle – la part de darrera del poble i propera al cementiri

Abans de començar la cursa es va repartir el material necessari a cada grup: mapa, tarja de control, bosses per recollir residus (vidre, paper, plàstic i resta) i guants reutilitzables.

A part d’anar buscant les balises durant la cursa, l’alumnat participant (i professorat!!) també havien d’anar recollint els residus que anaven trobant o havien de geolocalitzar els que no es podien transportar. Per fer això, es va fer anar l’aplicació de mòbil “Litterati”, dins del repte col·lectiu de neteja “Catalunya Clean up Challenge”. Posteriorment, s’ha informat a l’Ajuntament de Seròs de la localització d’aquests abocaments descontrolats.

Al final de la cursa es van pesar tots els residus de cada grup, i també es van calcular els residus totals recollits. A cada grup es van sumar els punts de les balises marcades i els dels residus recollits o geolocalitzats.

La brigada de l’Ajuntament de Seròs es va emportar tots els residus en un camió des del pati de l’institut a la deixalleria. L’acció va acabar amb el repartiment del premi als 4 grups guanyadors!

El curs passat ens vam sorprendre dels residus que vam trobar a la zona del riu… I enguany tots ens hem sorprès de la gran quantitat de residus trobats dins del poble de Seròs i a les rodalies: 205’97 kg de residus!!!!!!! Hi havia racons plens i plens de residus….

Dels 205’97 kg recollits en total: 91’41 kg eren d’envasos, 74’23 kg de vidre, 11’45 kg eren de paper i cartró, i 28’83 kg d’altres. El residu més abundant va ser la fracció plàstic, especialment ampolles i llaunes de beguda, i inclús vam trobar llaunes rovellades!!

Felicitem a tot l’alumnat participant per la seva implicació en aquesta activitat!!!! Ha estat tot un èxit, a repetir el curs vinent: ens hem divertit, hem fet esport i hem millorat el nostre entorn!!!

Gràcies a actes com el de la comunitat educativa de l’INS Seròs, es demostra que cooperant és possible mantenir net el nostre entorn.

És imprescindible un canvi en la conducta de tota la societat per a frenar les conseqüències catastròfiques d’aquestes actituds mediambientalment poc conscients.

Esperem que aquesta acció hagi servit de molt!!!  Hi ha esperança…..