Protocol de convivència

Mesures per promoure la convivència a l’INS Santa Eulàlia

convivencia

La norma bàsica de convivència a l’INS Santa Eulàlia és el respecte mutu entre les persones. En  conseqüència, cap membre de la comunitat educativa no pot ser objecte de  tracte degradant o vexatori que atempti contra la seva integritat física o moral i  la seva dignitat personal.

L’alumnat o els seus pares o tutors legals hauran de justificar les faltes d’assistència. L’acumulació d’aquestes faltes injustificades d’assistència de manera reiterada suposarà la comunicació dels fets als serveis socials.

Cal seguir les indicacions de qualsevol professional del centre (professorat,  conserges, personal de secretaria, de neteja, monitors de menjador, de  transport escolar, etc.).

Durant les hores de classe l’alumnat ha de romandre a l’aula. En cap cas en  sortirà llevat de casos excepcionals (trobar-se malament, que els pares el  vinguin a buscar, etc.). En aquests casos sempre restarà al banc que hi ha al  costat de consergeria.

S’ha de mantenir l’ordre d’alumnes, taules i cadires establert a l’aula, amb  independència que en moments puntuals es puguin alterar.

Si s’ocasiona un desperfecte, cal notificar-ho immediatament al tutor/a per  poder-ho solucionar el més aviat possible. L’alumnat responsable haurà de  reparar els danys causats o restituir el que hagi sostret ( article 38 de la LEC).

Els desperfectes intencionats i anònims causats a les aules podran ser reparats  econòmicament de forma equitativa per la totalitat d’alumnes d’aquella aula.

És totalment desaconsellable portar objectes de valors, diners i aparells  electrònics com mòbils, MP4, etc. Els alumnes n’han de tenir cura i en cap cas  el centre es fa responsable de la seva pèrdua o sostracció.

Aquests aparells no es poden fer servir durant les activitats acadèmiques. No és  permès tampoc fer fotos, filmar o reproduir imatges i/o sons al centre. En cas  contrari, el professor requisarà els aparells i els portarà a la direcció on  s’actuarà segons es consideri oportú.

A l’hora d’esbarjo els alumnes sortiran de l’edifici al pati, llevat en cas de mal  temps i d’altres situacions excepcionals (càstigs, trobar-se malament, etc.)

Els alumnes de Batxillerat poden sortir del centre si prèviament han lliurat  l’autorització als seus tutors a l’inici de curs. Són els únics que poden sortir fora  a l’hora del pati.

Per sortir del centre en horari lectiu, un alumne ha de presentar prèviament  una autorització escrita dels pares o representants legals i ha de demanar  permís al professor de guàrdia.

S’ha de respectar l’edifici i tot el mobiliari que conté: taules, cadires, parets, sostres, finestres, persianes, plantes, pati, etc. Es tindrà cura d’utilitzar correctament les papereres, hi haurà com a mínim una per aula i per passadís.

Resolució de conflictes

La resolució de conflictes, que s’ha de situar en el marc de  l’acció educativa, té per finalitat contribuir al manteniment i la  millora del procés educatiu dels alumnes.

Els procediments de resolució dels conflictes de convivència  s’han d’ajustar als principis i criteris següents:

a) Han de vetllar per la protecció dels drets dels afectats i han  d’assegurar el compliment dels deures dels afectats.

b) Han de garantir la continuïtat de les activitats del centre,  amb la mínima pertorbació per a l’alumnat i el professorat.

c) Han d’emprar mecanismes de mediació sempre que sigui  pertinent.

La mediació escolar com a procés educatiu de gestió de conflictes

Què és la mediació?

La mediació és un procés educatiu per gestionar els conflictes de convivència que sorgeixen en els centres en què estan involucrats els alumnes (encara que és un servei que pot estar a l’abast de tots els membres de la comunitat educativa), ja que és una eina eficaç de pacificació social en la qual es busca la responsabilització de les accions de cadascú.

Entendre la mediació com una mera tècnica per eradicar els conflictes dels centres o un complement més del sistema disciplinari suposa no entendre l’abast profund que té la introducció d’aquest sistema en el centre.

Els objectius generals del Projecte de Mediació a l’INS Santa Eulàlia són:

• Millorar la convivència a l´ institut, reduint el nombre d´incidents entre els membres de la comunitat educativa.
  • Fomentar en l´alumnat capacitats dialògiques com eines de comunicació obertes i efectives, participant activament amb responsabilitat en la construcció de la cultura de diàleg, respecte, no violència i pau en l´ entorn educatiu i social.
  • Reconèixer i experimentar els conflictes com a part natural de la quotidianitat i com a font de desenvolupament i d’aprenentatge personal.

Principis i normes del procés de mediació

La mediació que es planteja en els centres educatius en general i a l’INS Santa Eulàlia en particular es basa en els següents principis:

a) La voluntarietat, segons la qual les persones implicades en el conflicte no solament són lliures d’acollir-se o no a la mediació, sinó també de desistir en qualsevol moment del procés.

b) La imparcialitat de la persona mediadora, que ha d’ajudar els participants a que siguin ells mateixos els que busquin la solució més adequada.

c) La confidencialitat, que obliga la persona mediadora i als participants a no revelar a ningú el que passi a les sessions, excepte en casos que preveuen les lleis.

d) El caràcter personalíssim, que implica que les persones que prenen part en el procés han d’assistir personalment i de cap manera es pot delegar en altres persones l’assistència.

Quant a les normes que s’han de seguir per part dels participants són les següents:

a)   Escoltar sense interrompre.

b)   Parlar sense faltar al respecte.

c)   Mantenir confidencialment el contingut de la trobada.

d)   Intentar cooperar per arribar a un acord.