Presentació comissió ISE Sostenible (CISES) i recursos de centre

Des de la comissió ISE Sostenible (CISES) volem aprofitar per presentar-nos, atès que aquest curs hi ha l’objectiu com a centre de reconstituir i dinamitzar el que havia estat la comissió d’Agenda 21 (A21), així com fer un resum d’algunes de les iniciatives que ja s’estan duent actualment al centre en l’àmbit de la sostenibilitat per si fossin del vostre interès.

Primer de tot presentar-nos per si voleu fer-nos arribar qualsevol proposta o suggeriment al correu sostenibilitat@institutsantaeulalia.cat

Tot i que aquest curs l’objectiu bàsic de la comissió és rependre i sistematitzar iniciatives que ja es duien a terme al centre, també ens plantejarem alguns objectius senzills per començar a posar les  bases d’un centre -encara- més sostenible de cara a propers cursos. Per a dur a terme aquests darrers voldrem, sobretot, identificar el punt de partida ambiental del centre i bastir un grup d’alumnat voluntari.

Entre les activitats que ja es realitzen al centre,  destaquem la recollida selectiva d’olis i piles i el apadrinament del riu Llobregat.

• Recollida d’oli usat domèstic, en col·laboració  amb el grup ASPROSEAT d’inserció laboral de persones en risc d’exclusió, el centre participa com a punt de recollida en el projecte Olisses  de recuperació i tractament dels olis usats per al seu reciclat en biodièsel. En concret al centre disposem d’un espai sota l’escala d’accés a l’aula multimèdia per dipositar els envasos de recollida per als residus de l’oli que fem servir a la llar (per  fregir –un cop fred-, el de les llaunes de conserva, etc.) en l’envàs Olisses, un recipient fàcil d’utilitzar, net i que queda ben tancat. Un cop el tingueu ple, retorneu-lo al centre i us en facilitarem un de nou perquè  el pugueu anar omplint altra vegada amb l’oli que feu servir a la cuina.
    • Recuperació de  piles i acumuladors portàtils. D’una banda, genèricament amb el contenidor Apilo de l’entrada del centre i, d’una altra banda, amb la participació anual de cada grup classe en el concurs APILO mitjançant els contenidors disposats a cada aula.
    • Ens hem reincorporat al projecte Padrins del riu Llobregat, del qual havien format part durant anys i del qual encara mantenim les sortides al riu pel dia mundial de l’aigua amb 1r d’ESO. Així mateix tenim pensat d’impulsar la participació de la comunitat del centre en la propera edició de  la neteja del riu Llobregat.

Pel que respecta a les actuacions engegades amb arrencada d’aquest curs, hem començat amb activitats senzilles, però de recorregut llarg, centrades en  la creació de consciència ambiental i la determinació de l’estat ambiental del centre de cara a futures actuacions.

• Contenidors per a facilitar la reutilització de paper dins l’aula
    • Responsable d’aula de controlar que llums i finestres queden tancades quan l’alumnat no és a l’aula.
    • Estem gestionant l’obtenció de contenidors de cartró blau/groc per a les aules i espais específics del centre.
    • Finalment, com a centre ens hem incorporat a la xarxa L’Hospitalet Escoles Sostenibles (LHES), antiga xarxa d’escoles de l’Agenda 21 Escolar per coordinar-nos amb la resta de centres de l’Hospitalet i tècniques ambientals de l’Ajuntament, de cara a un millor accés a informació i recursos diversos, així com a l’intercanvi d’experiències.

De cara a la darrera avaluació els objectius s’adrecen als cursos següents. I, ara per ara, són molt genèrics, oberts a les vostres propostes i al desenvolupament del curs.

• Crear canals estables de difusió i consciència ambiental, be físics be virtuals. Amb l’establiment d’algun tauler o blog de referència així com amb la gestió de comptes en xarxes socials. O com a mínim anar afegint al blog de l’institut notícies ambientals.
    • Dinamitzar d’un grup impulsor d’alumnat voluntari ambiental.
    • Participar com a centre, amb alumnat de primer cicle o del grup de voluntariat, en la cloenda del curs escolar de la xarxa L’Hospitalet Escoles Sostenibles (LHES) als jardins del Tecla Sala.
    • Fixar un calendari anual de sortides a espais naturals de la ciutat i rodalies, com la neteja del  riu, bicicletades,…

Per acabar, i vosaltres, com podeu implicar-vos?

• Fent arribar qualsevol proposta o  suggeriment  a la CISES
    • Individualment, fent un ús racional dels recursos del centre i disminuint en allò possible el malbaratament dels mateixos
    • Disminuir la utilització dels envasos d’un sol ús en esmorzars, consum de begudes  o ampolles d’aigua reutilitzables.
    • Des de la comissió ISE Sostenible (CISES) volem desitjar-vos un bon, i ben ambiental, començament de curs i restem a la vostra disposició per qualsevol qüestió.