La màscara no menteix mai

Fa un parell de setmanes, els alumnes de l’assignatura Història del Món Contemporani de 1r de Batxillerat van visitar l’exposició “La màscara no menteix mai” al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).

Aquesta exposició fa un recorregut de l’ús polític de la màscara al llarg de la història contemporània. La mostra ha estat comissariada per Servando Rocha, periodista, escriptor i crític cultural. Els alumnes han pogut conèixer els orígens de la màscara política com a representació de l’anonimat, el qual podia tenir dos possibles efectes. Per una banda, la màscara permet cometre atrocitats, com és el cas del Ku Klux Klan — l’exposició tenia una bona mostra de vestimenta i objectes d’aquesta organització terrorista dels EUA. Per altra banda, la màscara o el passamuntanyes representa la força de l’anonimat i l’absència de lideratges; una força popular que no és manipulable per cap poder ni cap líder. En aquest últim sentit vam poder observar un vídeo del Subcomandante Marcos, líder anònim del moviment indígena zapatista de Chiapas (Mèxic) o fragments del còmic V of Vendetta d’Alan Moore i David Lloyd. També vam poder observar una gran col·lecció de màscares de lluita lliure mexicana arribades des de Mèxic d’una col·lecció particular. Finalment, l’exposició proposava una oportuna reflexió sobre la mascareta i les epidèmies al llarg de la història.

Va ser una visita que va fer reflexionar als alumnes i que va obrir la mirada a nous punts de vista. A més a més, l’exposició està realitzada de manera molt imaginativa i immersiva. De segur que el que vam veure allà ens inspirarà per a possibles exposicions i intervencions culturals a l’institut… Tot arribarà.