El SIEI visita una serigrafia

Com cada any els alumnes de segon cicle de SIEI estem participant en un projecte eTwinning amb alumnes d’un centre de les Açores (Portugal). Enguany el projecte té per títol: LET’S STUDY ENGLISH!; un dels apartats s’anomena: ARTS AND CRAFTS.

Volem fer el disseny d’una samarreta conjuntament amb els nostres companys portuguesos i calia saber primer com es duu a terme aquest procés d’estampació. Per això hem visitat una tenda-taller de serigrafia que hi ha a Ulldecona (Tecnoprevent), on Gerard (el seu propietari) ens ha ensenyat aquesta tècnica.

En primer lloc, cal dir que la serigrafia és un procediment d’estampació sense relleu que consisteix a transferir tinta a través d’una gasa tibada en un marc o bastidor. S’han d’obturar amb emulsió fotosensible les parts on no es vol deixar passar tinta. La gasa mostra un aspecte de negatiu del que acabarà sent l’estampa. Es col·loca la pantalla serigràfica damunt del suport a imprimir i es fa passar la tinta a través de la gasa, aplicant-li una pressió moderada amb un corró o una rasqueta de cautxú. Pot imprimir-se sobre gran quantitat de materials, normalment a través d’un teixit porós.

També hem vist com es fa aquest procés amb làmines d’estampació en calent. Es fa servir una làmina que té el dibuix en negatiu, de manera que quan se li aplica calor a sobre (vora els 200 º C) el deixa pegat a la superfície que es vol estampar.

Per finalitzar la visita, Gerard ens ha deixat estampar uns tapaboques que ens ha regalat. Hem posat el dibuix d’un ull. Reconeixeu el disseny?, alguna idea de a qui pot pertànyer? Us donem una pista, pertanyen a uns dibuixos animats molt còmics.

També ens ha lliurat una bossa de cordó, tipus motxilla. Des d’aquí volem agrair a Gerard les seves explicacions i el taller d’estampació que hem fet amb ell. Ara ens queda molt més clar com es posen aquests dibuixos i la dificultat que implica el canvi de text, color, etc. De ben segur que ho tindrem en compte a l’hora de dissenyar la samarreta amb l’EBI de Praia da Vitória (Açores).