On som

43560 La Sénia

1. Situació

Situació

La Sénia és un municipi de la comarca del Montsià i un dels més meridionals de Catalunya.  Els 108 km2  del terme limiten pel costat del Matarranya amb Beseit, pel Baix Maestrat amb Fredes, la Pobla de Benifassà, el Ballestar i Rossell; amb Ulldecona i el Mas de Barberans pel costat del Montsià, i amb Roquetes i Alfara de Carles pel Baix Ebre.  El riu de la Sénia marca la divisió administrativa entre el Principat i el País Valencià, però els mercats d’influència es reparteixen a banda i banda (Tortosa i Vinaròs).
Cinc carreteres radials arriben a la localitat des de Rossell, la Tinença de Benifassà (via molt estreta que els seniencs fan servir pràcticament només amb objectius turístics), Sant Rafel i Ulldecona, la Galera (les dues darreres han estat condicionades molt recentment) i Mas de Barberans.  Hi contrasta fortament la xarxa de pistes forestals que s’estén per la zona muntanyosa del terme tot constituint una zona important pel que fa a les activitats excursionistes que aprofiten l’avinentesa de llocs propers com la font de Sant Pere, el pantà d’Ulldecona o el mateix massís dels Ports, de gran valor natural.

Dades històriques

És incert l’origen del poblament.  El mot sínia dóna lloc al topònim actual a partir de l’arrel àrab.  No se sap si el lloc estava ja organitzat en època sarraïna o amb anterioritat, tot i que el traçat  d’alguns carrers recorda l’estil àrab.  L’any 1232, Hug de Folcalquer, mestre d’Amposta, li concedeix la propietat al tortosí Guillem de Moragues, el qual donà carta de poblament a 21 veïns el 1236.  Així mateix, el lloc de Refalgarí fou donat a repoblar per Guillem de Montcada el 1242 sense èxit (ja es considera despoblat al s. XVI).  Tampoc no va reeixir l’intent el 1238 de poblament del lloc anomenat la Vallcanera.
El 1416 marca la fi de la dependència senienca en relació a la Comanda d’Ulldecona quan aquesta capitulà davant les tropes de Joan II que en confirmà la separació.
Des del s. XIV es tenen dades sobre antics plets per les aigües del riu de la Sénia: es conserva, per exemple, un document del canareu Miquel Figueres (advocat) que es queixa, el 1897, de l’ús que en fan els molins fariners amb la consegüent retenció de cabal.  El 1963, el Tribunal Suprem dóna prioritat a la Sénia en l’ús d’aquesta aigua.
A les guerres carlines la Sénia viu episodis força crus amb l’actuació de Ramon Cabrera que ocupà el poble (1833 – 1840) i el fortificà.  La fi de la primera Guerra Carlina ve marcada per la derrota de Cabrera a mans d’O’Donnell.  D’aquest any (1840) es recorda especialment l’anomenada “acció de la Sénia”.
Remarquem, igualment, el naixement del Centre Obrer (1921) amb una considerable tasca cultural fins el tancament després de la Guerra Civil.
En sorgí la candidatura republicana de 1933 que obtingué la majoria absoluta a les eleccions municipals.   Durant la Guerra Civil cal fer esment d’una col·lectivitat de la CNT, nascuda el setembre – octubre del 36, que comptava amb terres comunitàries, una cooperativa, menjadors comunitaris, barberia i un parell de fàbriques.  Uns 400 col·lectivistes hi treballaren fins al maig del 37.
De la història recent hem de recordar, a més, que aquestes terres es van veure afectades pel reequilibri territorial que la Generalitat republicana assajà en dividir-les en el Montsià i el Baix Ebre. Tortosa seguiria sent, encara, el centre hospitalari més proper per a una i altra comarca, el lloc on anar a pagar els impostos o a renovar el D.N.I.  Amposta representa, en aquest sentit, una influència secundària.   La situació geogràfica del poble, a cavall entre Catalunya, València i Aragó ha propiciat des de sempre intenses relacions (especialment amb el País Valencià). Treballadors i estudiants d’arreu de les comarques creuen diàriament unes divisions administratives que no coneixen raons naturals: els pagesos d’Alcanar tenen moltes finques al terme de Vinaròs, la gent de Sant Rafel i Rossell ve a treballar a la Sénia i tots plegats gaudeixen del paisatge dels Ports en el temps de lleure…

Com arribar-hi:

• Per tren: Estació L’Aldea-Amposta
  • Per Autopista: Sortida Ulldecona o Amposta

Escoles adscrites a l’institut:
Escola Jaume I de La Sénia i CEIP Lope de Vega de Rossell

ESO Tutors