Memòria contra les bombes. 80 anys de la devastació del Perelló.

Des de les matèries d’EViP i Ciències Socials, hem col·laborat amb la realització del cartell sobre la devastació del Perelló, sent el dibuix de Traian Sabaté l’escollit. A més, els alumnes de primer i segon d’ESO han muntat una exposició d’aquesta temàtica als passadissos del centre.

Us deixem el  programa d’actes que es portaran a terme durant els dies 14 i 15 de desembre.

Divendres, 14 de desembre

10.00 hores: Ruta guiada amb l’alumnatde l’Institut Blanca d’Anjouper diversos espais del poble. Seguidament, xerrada divulgativa amb testimonis dels bombardejos de desembre de 1938al Cinema Auditori Victòria.

16.30 hores: Ruta dramatitzada per diversos escenaris del nucli urbà. Inici: carrer de la Tramuntana, barri de les Torretes (esplanada amb tanca de fusta vora el barranc del Salt, al costat del pont). La ruta permetrà visitar, per primer cop, el refugi antiaeri recuperat a la Panavera (davant la porta d’entrada de la fàbrica de mobles).

18:00 hores: Visita inaugural a La Rereguarda – Museu de les Guerres del Perelló, ubicat al CDI ‘Cal Català’ (Carrer Major, 34).

Nota: la mostra estarà  també oberta al públic durant dissabte i diumenge. Accés lliure.

19:00hores: Acte “Memòria contra les bombes: 80 anys de la devastació del Perelló”, amb la participació de testimonis dels bombardejosi historiadors. Lloc: Cinema Auditori Victòria.

Dissabte, 15 de desembre

9.20 hores:A la mateixa hora del primer bombardeig d’aquells tres dies consecutius d’atacs, repic de campanes per alertar la població. La megafonia emetrà també el so dels avions i de les explosions. Esdemana alveïnat que surti al carrer i es concentri,preferentment, a la plaça de Jaume II (també ho pot fer end’altres espais públics del poble o davant dels mateixos domicilis particulars),per guardar tresminuts de silenci en memòria de les víctimes,que començaran just després dels avisos sonors.

Nota: el repic de campanes i el so dels avions es repetirana les mateixes horesde la resta de bombardejos d’aquell dia 15: a les 9.45,a les 11.30 i a les 14.15 hores.En aquests tres moments, però,ja no es convoquen noves concentracions ni minuts de silenci.

10.00 hores:Ruta dramatitzada per diversos escenaris del nucli urbà. Inici: carrer de la Tramuntana, barri de les Torretes (esplanada amb tanca de fusta vora el barranc del Salt, al costat del pont). La ruta permetrà visitar, per primer cop, el refugi antiaeri recuperat a la Panavera (davant la porta d’entrada de la fàbrica de mobles).

11.30 hores:Inauguració d’un mapa de forja de la població del Perelló amb la representació de les bombes caigudes durant els atacs de desembre de 1938. Hi assistirà la consellera de Justícia, Ester Capella, acompanyada de les autoritats municipals. Lloc: plaça de la Generalitat (vora el barranc de les Comes, al costat d’on es trobava l’antiga peixateria municipal).

12.30 hores: Homenatge a les víctimes de la Guerra Civil espanyola enterrades a la fossa comuna del cementiri del Perelló. Hi assistirà la consellera de Justícia, Ester Capella, acompanyada de les autoritats municipals.

Organitza: Comissió ciutadana’Memòria contra les bombes: 80 anys de la devastació del Perelló’ i Ajuntament del Perelló

Col·laboren: Institut Blanca d’Anjou, La Rereguarda – Museu de les Guerres del Perelló i Tracamaca Diccionari de Butxaca

Ramon Ruiz Fons