Castell de Montjuïc i al refugi 307 del Poble Sec.

El dilluns 4 de febrer, tots els grups de 4t d’ESO vam fer una sortida al castell de Montjuïc i al refugi 307 del Poble Sec. Aquesta sortida pretenia il·lustrar, posar un escenari real a tota una colla d’escriptors que van viure i escriure sobre la Guerra Civil i, per això, la sortida comptava amb un assessorament transversal del departament de Llengua Catalana i el de Socials.

Al Castell, a més de gaudir d’unes vistes privilegiades sobre Barcelona i L’Hospitalet, vam poder veure les parets on fou afusellat el President de la Generalitat de Catalunya, Lluís Companys, així com les cel·les on fou empresonat pel feixisme, dins del castell. També estigué tancat en aquest indret, per ser després jutjat el fundador de l’Escola Catalana Moderna, Ferrer i Guàrdia, acusat falsament d’haver instigat els fets de la Setmana Tràgica vers el 1909.

El refugi 307 de Poble Sec és un dels refugis museïtzats que hi ha a Catalunya (n’hi ha també a la plaça del Diamant o a Sant Adrià de Besòs) i allà vam poder veure de primera mà el lloc on es refugiava la població quan sonaven les sirenes que avisaven dels bombardejos durant la guerra. Sobre aquestes sirenes i sobre aquestes bombes, els alumnes de 4t ja sabíem alguna cosa, perquè havíem llegit sobre això a la Plaça del Diamant de Mercè Rodoreda.

Del triomf del feixisme i del silenci que va haver-hi després, n’és una bona mostra el llibre de Lolita Bosch, Negra nit, que ja havíem llegit aquest trimestre.