Departament d’Orientació

El departament d’orientació es dedica i dona atenció, prioritàriament, als alumnes que presenten més dificultats en l’aprenentatge i, molt particularment, als que necessiten suports educatius específics per progressar en els aprenentatges i per participar en les activitats ordinàries del centre. D’aquesta manera, els alumnes amb necessitats educatives especials, els alumnes amb dificultats d’aprenentatge i els alumnes amb risc d’exclusió social són els primers que s’han de beneficiar de la intervenció d’aquests especialistes.

FUNCIONS:

1. Atenció a l’alumnat

a) Docència i/o atenció dins de l’aula en la part comuna i optativa del currículum, prioritzant l’alumnat amb més dificultats a fi que assoleixi les competències bàsiques.

b) Atenció individualitzada a alumnes amb necessitats educatives especials i alumnes que, per situacions personals o socials, requereixen una atenció específica.

2. Suport tècnic al professorat

a) Valoració de necessitats educatives de l’alumnat en l’àmbit acadèmic i escolar i concreció de propostes d’intervenció educativa.

b) Col·laboració en la planificació d’estratègies organitzatives i didàctiques per a l’atenció a necessitats educatives de l’alumnat.

c) Participació en l’elaboració i el seguiment d’adaptacions curriculars individualitzades.

d) Aportació de materials específics i adaptats que facilitin la participació de l’alumnat amb dificultats específiques en les activitats ordinàries.

e) Col·laboració en la prevenció de conductes de risc i en la gestió de conflictes.

f) Participació en la comissió d’atenció a la diversitat a fi de col·laborar en la planificació i el seguiment de mesures d’atenció a les necessitats educatives de l’alumnat del centre.

g) Coordinació de les actuacions dels serveis externs que intervenen en l’atenció a l’alumnat.

3. Suport a l’acció tutorial i a l’orientació a l’alumnat

El professorat de psicologia i pedagogia pot col·laborar amb els tutors en:

a) L’aplicació d’estratègies per al coneixement del grup i de l’alumnat,

b) L’atenció i el seguiment de l’alumnat amb dificultats específiques i de l’alumnat amb escolarització compartida,

c) El desenvolupament de sessions de grup,

d) La planificació i el desenvolupament activitats d’orientació escolar i professional, principalment al final de cada etapa escolar,

e) Orientació acadèmica per la pressa de decisions.

f) La realització d’entrevistes amb famílies.

El professorat de psicologia i pedagogia també pot col·laborar en la Coordinació de l’Acció Tutorial pel que fa a:

a) La planificació de temes o activitats per treballar en la tutoria de grup,

b) El desenvolupament de continguts de les reunions de tutors de nivell,

c) La col·laboració d’agents externs,

d) La col·laboració amb xarxes de treball que coordinen recursos i actuacions d’orientació escolar i professional a nivell de municipi i territori.

En el desenvolupament de les funcions, el professorat de psicologia i pedagogia comptarà amb la col·laboració de l’EAP ( equip extern d’assessorament psicopedagògic) i la TIS. (tècnica d’integració social)

4. Suport a l’equip directiu

a) Elaboració, aplicació, avaluació i actualització del PEC, amb relació a l’orientació educativa

b) Participació en la comissió d’atenció a la diversitat, seguiment i avaluació de tots els alumnes amb necessitats educatives.

c) Coordinació dels recursos i les actuacions amb els serveis educatius externs.

 

MESURES D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT :

Mesures generals Mesures específiques Mesures extraordinàries
 

  • Plans individuals (PI) o programacions de grup (grups A)
  • Activitats de reforç i ampliació ajustades a les necessitats dels alumnes.
  • Estratègies metodològiques.
  • Orientació i seguiment dels alumnes.
 

  • PIM: programa intensiu de millora.
  • PDC: programes de divesificació curricular.
  • Projecte Diversitas (JAPI).
  • Projecte Èxit.
  • Atenció alumnes de procedència estrangera (aula d’acollida i suport lingüístic i social.
 

USEE: Unitats de suport a l’educació especial.

UEC: unitat d’ecolaritazació compartida : “ESCLAT”