Rutas científicas, artísticas y literarias

Un grup d’alumnes de primer de batxillerat del nostre institut ha gaudit d’un viatge de cinc dies per Extremadura i Castilla y León amb les Rutas científicas, artísticas y literarias, organitzades pel Ministerio de Educación aquest mes de novembre.

Com que el diumenge arribem molt aviat a Cáceres, organitzem una excursió a Los Barruecos, el Monument Natural de pedres de granit on filmaren “Joc de trons”. Gairebé fins a l’hora de dinar no tornem a Malpartida.

El dilluns vam visitar el casc antic de Cáceres: la Concatedral, el Palacio de los Golfines, la coneguda com a Casa del Mono (amb la seva tràgica llegenda de doña Beatriz i el seu fill petit) i els Carrers de la Monja i de la Amargura. Tot de la mà de la nostra guia, Fàtima, enamorada de la ciutat i de les seves tradicions.

El dimarts, al Parque Nacional de Monfragüe, ple d’alzines i sureres, els guies ens recorden que, des de sempre, els boscos són farmàcies, ferreteries, perfumeries i, per damunt de tot, una gran reserva de biodiversitat que hem de conservar i respectar.

Des d’Extremadura, la Ruta continua cap a Castilla y León. La primera nit a Castilla la vam passar a Alba de Tormes on es troba els sepulcre de Teresa de Jesús o com li diuen a Àvila: “la Santa”. Al matí, seguim a Salamanca per conéixer un estudiant i “pícaro” del segle XVII que ens parla dels “víctors” (símbols commemoratius d’aquells que aconseguien el títol de doctor), de Calixto y Melibea i de la Celestina.

Al dia següent ens espera La Granja de San Ildefonso. Els alumnes analitzen les aigües de l’Eresma, que baixa des de Guadarrama. A continuació, fem un recorregut per Las Pesquerías Reales, és a dir, continuem la senda de Carlos III per pescar truites i tenim l’oportunitat de veure “marmitas de gigante” i dipòstis de sediments que modifiquen el torrent del riu. En aquest bosc de ribera trobem el pi de Valsaín i un paisatge gairebé prehistòric ple de falgueres amb els colors propis de la tardor.

Després de dinar, anem a Segovia ciutat. Una guia ens explica la història de l’aqüeducte i des d’aquí caminem pel Carrer Real cap a l’Alcázar que va inspirar el castell de Blancaneus, de la productora Walt Disney. Durant el trajecte, podem veure la serralada de La Mujer Muerta, escoltem la història dels enfrontaments dels comuneros amb Juan Bravo liderant les sublevacions i veiem esgrafiats decoratius a les façanes dels edificis. Tot en anglès!

El divendres ens trobem a Àvila, la muralla de la qual té 2,5 Km, 88 torreons i 9 portes. No sé si això ho oblidarem però el que sí recordarem és que es troba a 1132 metres per sobre del nivell del mar i que, els seus habitants diuen que allà es va inventar el fred. Segur que és així: vam viure una autèntica muntanya russa de canvis de temperatura!

La nostra guia ens va recollir al Centre de Recepció de Visitants i, amb ella, vam recórrer, San Vicente (joia del romànic), la Casa de las Carnicerías, la Catedral, el Mercado Chico, la Basílica, la Casa de Santa Teresa i el Mercado Grande.

No ens podiem perdre com fan les “yemas de Santa Teresa”.

Per acomiadar-nos d’Àvila (i del viatge) anem al Palacio de Caprotti o Superunda. Escoltem l’escriptora Victoria Daboise que comparteix amb nosaltres la seva manera d’inventar històries. I, quan creiem que comença una visita guiada, esclata la gran baralla! De la mà d’una parella d’actors, els alumnes ajuden a interpretar alguna llegenda, com la de Jimena Blázquez, i aprenen a donar-se cops de puny i bufetades sense tocar-se. Autèntics professionals!!

Després d’una nit de comiats, tornem a casa on ens esperen els records d’un tros de vida compartida i molta feina de les classes d’aquesta setmana que volem recuperar.

Margarita Ramírez Gómez
Dpt. de Llengua castellana i literatura