La convecció tèrmica explicada en un got

Avui dimecres 23 de novembre, en el marc de la matèria STEAM, els alumnes de 2n d’ESO han fet un experiment per estudiar com funciona la convecció tèrmica.

Ho han fet, com ja fa temps que coneixen, seguint els passos del mètode científic. A partir de l’observació que els cossos menys densos suren sobre els de major densitat, s’han preguntat si aquest fenomen explicaria també un dels mecanismes de transferència de calor més importants.

L’experiment que han plantejat ha consistit a ajuntar dos gots d’aigua un a sobre de l’altre, un amb aigua calenta tintada de vermell i l’altre amb aigua freda, transparent. En una primera part, l’aigua calenta l’han situat al got inferior i la freda al superior i en la segona, la distribució ha estat la inversa.

Els resultats han estat molt clars i els alumnes n’han gaudit molt. Quan el fluid calent ha estat al got de sota, a causa de la seva inferior densitat, el tint ha envaït ràpidament el got superior, més fred, cosa que la majoria de nois i noies havia predit. Quan la tintada l’han situat al got superior, en canvi, la sorpresa de molts dels estudiants ha estat veure que el color vermell restava a sobre i l’aigua clara a sota, dividits per una barrera invisible, ben bé com si es tractés d’un vaixell sobre el mar.